Dodatkowe opłaty za pobyt w zakładzie opiekuńczo-leczniczym? "ZOL działał bezprawnie"
Zakład Opiekuńczo-Leczniczy nie może pobierać dodatkowych opłat od pacjentów za zakwaterowanie i wyżywienie. Decyzja Rzecznika Praw Pacjenta potwierdzona przez sąd.

- Rzecznik Praw Pacjenta stwierdził, że Zakład Opiekuńczo-Leczniczy, który pobierał od pacjentów dodatkowe opłaty za pobyt, naruszał zbiorowe prawo pacjentów do świadczeń zdrowotnych
- Placówka poskarżyła się do sądu na decyzję RPP. Oddalił skargę i potwierdził rację Rzecznika Praw Pacjenta.
- Zakład Opiekuńczo-Leczniczy nie może pobierać od pacjentów dodatkowych opłat związanych z zakwaterowaniem i wyżywieniem, poza tymi wynikającymi z przepisów prawa
ZOL ma zapewniać opiekę całodobowo
Jak przypomina Rzecznik Praw Pacjenta, z definicji wynika, że Zakłady Opiekuńczo-Lecznicze (ZOL) zapewniają opiekę medyczną całodobowo dla pacjentów przewlekle chorych, z niepełnosprawnością lub po ciężkiej chorobie albo zabiegu operacyjnym, którzy nie wymagają hospitalizacji, ale nie są samodzielni ze względu na stan zdrowia.
- Zgodnie z ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, pacjent przebywający w zakładzie opiekuńczo-leczniczym, pielęgnacyjno-opiekuńczym lub w zakładzie rehabilitacji leczniczej, który udziela świadczeń całodobowych, ponosi koszty wyżywienia i zakwaterowania. Miesięczna opłata jest ustalana indywidualnie i stała, ale nie może przekraczać 70 proc. miesięcznego dochodu pacjenta - wyjaśnia RPP.
Jedna ze spraw pobierania dodatkowych opłat za pobyt w ZOL trafiła do biura RPP. Rzecznik stwierdził, że Zakład Opiekuńczo-Leczniczy, który pobierał od pacjentów dodatkowe opłaty za pobyt, naruszał zbiorowe prawo pacjentów do świadczeń zdrowotnych.
- Pacjenci lub ich bliscy byli zobowiązywani do wnoszenia dodatkowych comiesięcznych opłat. Ich pobieranie placówka medyczna tłumaczyła ponadstandardowymi usługami, takimi jak zakupy na życzenie pacjenta - wyjaśnia RPP.
Rzecznik uznał, że te opłaty miały charakter stały i były pobierane z góry na dany miesiąc, co nie zostało wyjaśnione przez placówkę medyczną. Rzecznik stwierdził, że dodatkowa opłata w istocie była związana z wyżywieniem i zakwaterowaniem pacjenta w ZOL i stanowiła nieuprawniony, dodatkowy dochód dla placówki medycznej. Rzecznik Praw Pacjenta nakazał zaniechanie tej praktyki, a placówka medyczna dostosowała się do tej decyzji.
Skarga placówki medycznej i jej rozpatrzenie
Placówka medyczna złożyła skargę na decyzję Rzecznika Praw Pacjenta do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Jednak 9 lutego 2023 r. sąd oddalił skargę i potwierdził rację Rzecznika Praw Pacjenta.
- Decyzja Rzecznika Praw Pacjenta wskazuje, że pobieranie nieuprawnionych opłat za zakwaterowanie i wyżywienie pacjentów w Zakładzie Opiekuńczo-Leczniczym jest niezgodne z prawem. W przypadku sporu lub wątpliwości w tej kwestii, pacjenci mogą zwrócić się o pomoc i poradę do Rzecznika Praw Pacjenta - informuje RPP.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
ZOBACZ KOMENTARZE (1)