Jaśniejsza strona epidemii, czyli powszechny kurs elementarnej profilaktyki Przypominania podstaw higieny nigdy za dużo, nie tylko w dobie koronawirusa; FOT. Flickr/Arlington County (CC BY-SA 2.0)

Jesteś chory, nie idź do pracy. Myj ręce w sposób ograniczający możliwość przenoszenie wirusa. Zasłaniaj się odpowiednio, kiedy kaszlesz lub kichasz. Gdy zauważysz u siebie objawy grypy lub koronawirusa, najpierw zadzwoń do stacji sanitarno-epidemiologicznej. Eksperci są zgodni, że za sprawą globalnej epidemii, w Polsce i innych krajach trwa całkiem skuteczna kampania edukacyjna.

Czy to swoiste profilaktyczne wzmożenie, ogólnopolski, medialny kurs rozpoznawania i zapobiegania infekcjom związanym z koronawirusem SARS-Cov-2, ale dotyczący też elementarnych zasad higieny, okaże się zjawiskiem trwałym?

Powtarzanie jest matką wiedzy
- Jestem przekonany, że mimo tragicznych dla części chorych osób skutków epidemii koronawirusa, ma ona też swój pozytywny aspekt, polegający upowszechnianiu przez różne instytucje wiedzy obejmującej naprawdę podstawowe zasady profilaktyki chorób zakaźnych - zauważa w rozmowie z Rynkiem Zdrowia prof. Andrzej Fal, kierownik Kliniki Alergologii, Chorób Płuc i Chorób Wewnętrznych Centralnego Szpitala Klinicznego MSWiA w Warszawie, prezes Polskiego Towarzystwa Zdrowia Publicznego.

I dodaje: - Nigdy za dużo przypominania, jak należy myć ręce, jak kaszleć w miejscach publicznych, jak reagować na pierwsze objawy np. grypy, czy też pamiętania o tym, aby w przypadku takich infekcji nie przychodzić do pracy.

- Dlatego uważam, że obecne doświadczenia z koronawirusem powinny skłonić nie tylko decydentów, ale także liczne organizacje pozarządowe do cyklicznego powtarzania w przyszłości tak skutecznych kampanii informacyjnych dotyczących najbardziej elementarnych kwestii warunkujących skuteczną profilaktykę. Wszak repetitio est mater studiorum (łac. powtarzanie jest matką wiedzy) - podkreśla prof. Andrzej Fal.

Z drugiej strony, jego zdaniem, wykreowana została przez media atmosfera strachu wokół „koronawirusa jako giganta niszczącego ludzkość”. - Dlatego uważam, że do planowanych kampanii dotyczących podstaw profilaktyki chorób zakaźnych należy spokojnie powrócić, kiedy opadnie już kurz po batalii z tym patogenem - konkluduje prezes Polskiego Towarzystwa Zdrowia Publicznego.

Takie działania będą procentować w przyszłości
Także zdaniem dr. Jerzego Gryglewicza, eksperta rynku medycznego w Instytucie Zarządzania w Ochronie Zdrowia Uczelni Łazarskiego, jesteśmy od kilku tygodni świadkami masowej kampanii edukacyjnej, dotyczącej m.in. podstawowych zasad higieny.

Ekspert zwraca uwagę, że dzieje się tak w znacznej mierze za sprawą udanej akcji informacyjnej prowadzonej m.in. przez resort zdrowia i inne instytucje, w tym Główny Inspektorat Sanitarny, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego-PZH czy Narodowy Fundusz Zdrowia, które upowszechniają - także w mediach społecznościowych - bardzo dobrej jakości materiały edukacyjne.

comments powered by Disqus

PARTNER SERWISU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.