RPP apeluje o realizację praw pacjentów ze szczególnymi potrzebami

Autor: oprac. JKB • Źródło: GOV, Rynek Zdrowia20 października 2021 11:35

Rzecznik Praw Pacjenta apeluje do kierowników podmiotów medycznych o realizację prawa pacjentów ze szczególnymi potrzebami. Jak wyszczególnił RPP Bartłomiej Chmielowiec, komunikację z takimi pacjentami ułatwi wprowadzenie kilku ważnych zmian.

Rzecznik Bartłomiej Chmielowiec apeluje o empatyczne podejście do pacjentów. Fot. PAP/Leszek Szymański
  • 6 września tego roku w życie weszła nowelizacja przepisów prawa w zakresie przekazywania pacjentowi informacji
  • Jak podkreślił w apelu Rzecznik Praw Pacjenta, nowe przepisy mają umożliwiać informowanie pacjenta, np. o stanie zdrowia, w zrozumiały dla niego sposób
  • RPP przypomniał, że pomogą w tym środki wspierające komunikowanie się, które zostały wyszczególnione w komunikacie

Ważny apel RPP do placówek medycznych

Rzecznik Praw Pacjenta wskazuje, że regularnie otrzymuje informacje o ograniczeniach w dostępie do świadczeń zdrowotnych w placówkach medycznych. Okazuje się, że jednym z głównych powodów są trudności w komunikowaniu.

- Zwracam się do Państwa z prośbą o właściwą realizację prawa pacjentów ze szczególnymi potrzebami. Proszę zwrócić szczególną uwagę na empatyczne podejście do chorych, co z pewnością ułatwi rozpoznanie ich potrzeb – napisał rzecznik Bartłomiej Chmielowiec.

Przypomnijmy, 6 września tego roku weszła w życie nowelizacja przepisów prawa w zakresie przekazywania pacjentowi informacji. Dla ułatwienia, najlepiej wprowadzić środki wspierające komunikowanie się.

Czytaj: RPP o no fault i ustawie o jakości. "Informacje o zdarzeniach niepożądanych będą zanonimizowane"

Co ułatwi komunikację z pacjentami o szczególnych potrzebach?

RPP w apelu wypunktował najważniejsze elementy, które w znacznym stopniu ułatwiłyby komunikację z pacjentami. Bartłomiej Chmielowiec wymienia:

  • obsługę z wykorzystaniem środków wspierających komunikowanie się lub zdalny dostęp online do usługi tłumacza przez strony internetowe i aplikacje;
  • instalację urządzeń albo innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących, których celem jest wspomaganie słyszenia;
  • zapewnienie na stronie internetowej placówki informacji o zakresie jego działalności. Powinien być to plik elektroniczny zawierający tekst odczytywalny masowo. Pomocne jest także nagranie treści w polskim języku migowym, a także informacje w tekście łatwym do czytania.

- Wierzę, że podjęte przez Państwa zmiany organizacyjne poprawią komunikację z pacjentami. Mam nadzieję, że w konsekwencji znacznie poprawi to jakość świadczonych usług – dodał RPP.

Czytaj też: Rzecznik Praw Pacjenta: leki sieroce powinny stać się priorytetem

Pacjenci masowo skarżą się na POZ. Jest raport Rzecznika Praw Pacjenta

Co z odszkodowaniami za powikłania po szczepieniu? Ustawa utknęła w Sejmie

Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum