Naukowcy: roboty mogą manipulować dziećmi

Autor: PAP/Rynek Zdrowia • • 16 sierpnia 2018 12:19

Według naukowców z Wielkiej Brytanii i Niemiec, dzieci są podatne na manipulacje psychologiczne ze strony robotów. W swoim badaniu wykazali oni, że im bardziej sztuczna inteligencja integruje się ze społeczeństwem, tym większy wpływ wywiera na jego członków.

Kiedy do grupy dołączyły roboty, dzieci zaczęły po prostu kopiować ich odpowiedzi. Fot. Flickr/Lydia (CC BY 2.0)

Na niebezpieczeństwo, według naukowców, narażeni są zwłaszcza najmłodsi. Autorzy opublikowanego w miesięczniku naukowym "Science Robotics" badania przeanalizowali m.in. skuteczność wykorzystania robotów zachęcających w reklamie do kupna produktów i usług.

Badacze oparli się na metodologii eksperymentu amerykańskiego psychologa polskiego pochodzenia Solomona Ascha, który wskazuje w jaki sposób jednostki poddają się wpływowi psychologicznemu ze strony grupy, a następnie zmieniają pogląd na daną kwestię, czasami negując przy tym nawet najbardziej oczywiste fakty.

Eksperyment Ascha polegał na przedstawieniu podzielonej na zespoły grupie 50 studentów serii obrazków, z których każdy przedstawiał trzy odcinki różnej długości, oznaczone jako A, B i C oraz karty, na której widoczny był jeden odcinek o nieznanej długości. Badanych proszono następnie, by ocenili który z trzech odcinków widocznych na jednym obrazku jest równy długością do tego, który zaprezentowano na oddzielnej karcie.

Część studentów udzieliła celowo nieprawidłowej odpowiedzi, a ci, którzy wcześniej deklarowali odpowiedź prawidłową, w wyniku nacisku grupy ulegli i zgodzili się z nieprawidłowym wynikiem. Według Ascha, 75 proc. badanych studentów była podatna na manipulację, a jedynie 12 proc. nigdy jej nie uległo.

Naukowcy z Wielkiej Brytanii i Niemiec postanowili powtórzyć eksperyment Ascha, jednak zamiast obrazków przedstawiających odcinki, wykorzystali roboty. Według związanego z uniwersytetem w Plymouth Tony'ego Belpaeme, rezultaty eksperymentu Ascha z udziałem robotów, dzieci oraz dorosłych wykazały, że choć ci ostatni nie czują się wewnętrznie zobowiązani do podążania za przykładem maszyn - dzieci naśladują je bardzo chętnie i wręcz naturalnie podlegają sugestiom ze strony robotów.

- Kiedy eksperyment Ascha powtórzyliśmy w grupie, w której skład wchodziły wyłącznie dzieci, wyniki były całkiem niezłe - dzieci dobrze radziły sobie z podawaniem prawidłowych odpowiedzi. Kiedy do grupy dołączyły jednak roboty, dzieci zaczęły po prostu kopiować ich odpowiedzi - opowiada Belpaeme.

Zdaniem naukowców, większa odporność dorosłych na sugestie ze strony robotów wynika z potwierdzania teorii znanej jako CASA (ang. Computers As Social Actors, komputery jako uczestnicy społeczeństwa). Teoria, sformułowana po raz pierwszy w 1996 roku, zakłada że ludzie wchodzą w interakcje z komputerami naturalnie w taki sposób, jakby maszyny również były osobami.

- Roboty, które wykorzystaliśmy w badaniu, nie okazały się zbyt mocne w wywieraniu wpływu na dorosłych - mówi Belpaeme. Były zbyt małe, zbyt zabawkowe. Jego zdaniem, gdyby w eksperymencie wykorzystano większe, bądź wyglądające na bardziej skomplikowanie roboty, rezultaty mogłyby być zgoła różne. 

Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum