Naukowcy: roboty mogą manipulować dziećmi

Autor: PAP/Rynek Zdrowia • • 16 sierpnia 2018 12:19

Według naukowców z Wielkiej Brytanii i Niemiec, dzieci są podatne na manipulacje psychologiczne ze strony robotów. W swoim badaniu wykazali oni, że im bardziej sztuczna inteligencja integruje się ze społeczeństwem, tym większy wpływ wywiera na jego członków.

Naukowcy: roboty mogą manipulować dziećmi
Kiedy do grupy dołączyły roboty, dzieci zaczęły po prostu kopiować ich odpowiedzi. Fot. Flickr/Lydia (CC BY 2.0)

Na niebezpieczeństwo, według naukowców, narażeni są zwłaszcza najmłodsi. Autorzy opublikowanego w miesięczniku naukowym "Science Robotics" badania przeanalizowali m.in. skuteczność wykorzystania robotów zachęcających w reklamie do kupna produktów i usług.

Badacze oparli się na metodologii eksperymentu amerykańskiego psychologa polskiego pochodzenia Solomona Ascha, który wskazuje w jaki sposób jednostki poddają się wpływowi psychologicznemu ze strony grupy, a następnie zmieniają pogląd na daną kwestię, czasami negując przy tym nawet najbardziej oczywiste fakty.

Eksperyment Ascha polegał na przedstawieniu podzielonej na zespoły grupie 50 studentów serii obrazków, z których każdy przedstawiał trzy odcinki różnej długości, oznaczone jako A, B i C oraz karty, na której widoczny był jeden odcinek o nieznanej długości. Badanych proszono następnie, by ocenili który z trzech odcinków widocznych na jednym obrazku jest równy długością do tego, który zaprezentowano na oddzielnej karcie.

Część studentów udzieliła celowo nieprawidłowej odpowiedzi, a ci, którzy wcześniej deklarowali odpowiedź prawidłową, w wyniku nacisku grupy ulegli i zgodzili się z nieprawidłowym wynikiem. Według Ascha, 75 proc. badanych studentów była podatna na manipulację, a jedynie 12 proc. nigdy jej nie uległo.

Naukowcy z Wielkiej Brytanii i Niemiec postanowili powtórzyć eksperyment Ascha, jednak zamiast obrazków przedstawiających odcinki, wykorzystali roboty. Według związanego z uniwersytetem w Plymouth Tony'ego Belpaeme, rezultaty eksperymentu Ascha z udziałem robotów, dzieci oraz dorosłych wykazały, że choć ci ostatni nie czują się wewnętrznie zobowiązani do podążania za przykładem maszyn - dzieci naśladują je bardzo chętnie i wręcz naturalnie podlegają sugestiom ze strony robotów.

- Kiedy eksperyment Ascha powtórzyliśmy w grupie, w której skład wchodziły wyłącznie dzieci, wyniki były całkiem niezłe - dzieci dobrze radziły sobie z podawaniem prawidłowych odpowiedzi. Kiedy do grupy dołączyły jednak roboty, dzieci zaczęły po prostu kopiować ich odpowiedzi - opowiada Belpaeme.

Zdaniem naukowców, większa odporność dorosłych na sugestie ze strony robotów wynika z potwierdzania teorii znanej jako CASA (ang. Computers As Social Actors, komputery jako uczestnicy społeczeństwa). Teoria, sformułowana po raz pierwszy w 1996 roku, zakłada że ludzie wchodzą w interakcje z komputerami naturalnie w taki sposób, jakby maszyny również były osobami.

- Roboty, które wykorzystaliśmy w badaniu, nie okazały się zbyt mocne w wywieraniu wpływu na dorosłych - mówi Belpaeme. Były zbyt małe, zbyt zabawkowe. Jego zdaniem, gdyby w eksperymencie wykorzystano większe, bądź wyglądające na bardziej skomplikowanie roboty, rezultaty mogłyby być zgoła różne. 

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum