Znowu problemy z programem DOM: pulsoksymetry nie kłamią, ale są źle używane Pulsoksymetry trafiły już do ponad 500 tys. chorych na COVID-19; FOT. Arch. RZ

Wprawdzie pulsoksymetry trafiły już do ponad 500 tys. chorych na COVID-19, ale wielu pacjentów nie potrafi ich obsługiwać. Skutek: urządzenia wskazują błędne wyniki.

  • Dzięki domowym pulsoksymetrom można odpowiednio wcześnie zapewnić pacjentowi z COVID-19 hospitalizację
  • Niestety, od początku pojawiały się kłopoty z systemem kwalifikowania do programu i udziałem w nim lekarzy POZ
  • Teraz doszedł kolejny problem: pulsoksymetry, jakie za darmo trafiają do chorych na COVID-19 mogą pokazywać błędne wartości, bo są źle obsługiwane

Przypomnijmy, że w ramach programu Domowa Opieka Medyczna (DOM) resort zdrowia przekazał już, głównie osobom po 55. roku życia - około 500 tys. pulsoksymetrów.

DOM-owe kłopoty od samego początku

O problemach z realizacją programu DOM pisaliśmy wielokrotnie. Dzięki obserwowaniu i raportowaniu podstawowych parametrów zdrowotnych (saturacja krwi) za sprawą zaawansowanych pulsoksymetrów można odpowiednio wcześnie zareagować i zapewnić pacjentowi hospitalizację w odpowiednim czasie.

Jednak już od początku, czyli już w grudniu 2020 r. pojawiały się kłopoty z systemem kwalifikowania do programu.

Jak mówił nam w lutym br. Andrzej Zapaśnik, lekarz rodzinny i ekspert Federacji Porozumienie Zielonogórskie, tak naprawdę nie wiadomo czy „zautomatyzowany” system dostarczania pulsoksymetrów pacjentom 55+ skutecznie działa.

Zła komunikacja ze środowiskiem lekarzy POZ

- Z naszych obserwacji wynika, że część chorych nie otrzymuje tych urządzeń. Wydaje się, że system jest dziurawy i nie do wszystkich osób, do których miały trafiać pulsoksymetry, rzeczywiście one trafiają. Także monitoring pacjentów odbywa się w oderwaniu od lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej. To podstawowa wada programu - podkreślał Zapaśnik.

Pytana o ocenę i efektywność programu DOM dr hab. Agnieszka Mastalerz-Migas, konsultant krajowy w dziedzinie medycyny rodzinnej stwierdziła w rozmowie z portalem rynekzdrowia.pl: - Sam projekt korekt nie wymaga, jest dopracowany. Korekty wymaga natomiast komunikacja ze środowiskiem lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej - tego, aby ich zachęcić do kierowania pacjentów do systemu.

Pulsoksymetry nie przekłamują, ale są źle używane

Teraz portal Onet.pl informuje, że pulsoksymetry, jakie za darmo trafiają do chorych na COVID-19 mogą pokazywać błędne wartości. Tak twierdzą ratownicy medyczni, którzy rozmawiali z Onetem.

- Na swoim pulsoksymetrze miałem saturację 98-99 proc., a na urządzeniu jednaj z pacjentek 92 proc. Przypomnę, że wynik 94 proc. jest już wskazaniem do myślenia nad tlenoterapią - mówi Onetowi jeden z ratowników proszący o zachowanie anonimowości.

- Bardzo często są różnice o 5-6 pkt proc. nie tylko w dół, ale też w górę. One nie tyle przekłamują, co ludzie nie potrafią z nich korzystać. Pulsoksymetr na zimnym palcu będzie często wskazywał zaniżoną saturację - zaznacza jeden z wrocławskich ratowników medycznych.

Resort zdrowia: nie wpływają do nas takie zgłoszenia

Ratownicy, z którymi rozmawiał Onet zwracają uwagę, że w swojej pracy nieraz spotykają się z podobnymi przypadkami.

- Nie wpływają do nas takie zgłoszenia. Infolinia techniczna obsługuje zgłoszenia pacjentów, którzy mają problem z obsługą pulsoksymetrów. Po krótkiej konsultacji ewentualne problemy zostają rozwiązane - zapewnia Onet Ministerstwo Zdrowia.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.