Zabija 30 tys. Polaków rocznie. Trzeba znać objawy i szybko wezwać pomoc

Autor: PAP • Źródło: PAP27 października 2021 09:01

Statystyki są dramatyczne. Co roku umiera 30 tys. Polaków z powodu udaru mózgu. Ratunkiem może być znajomość objawów oraz szybkie wezwanie pomocy.

  • Organizatorzy akcji Akcja Alert Udarowy alarmują: Co roku z powodu udaru mózgu umiera 30 tys. Polaków
  • Statystyki te można zmniejszyć m.in. dzięki znajomości objawów udaru i szybkiemu wezwaniu pomocy medycznej – przypominają
  • W Polsce co ok. 6,5 minuty ktoś doznaje udaru mózgu. Jest on również główną przyczyną niepełnosprawności osób dorosłych
  • 29 października przypada Światowy Dzień Udaru Mózgu

Udar zabija 30 tys. Polaków rocznie

Akcja Alert Udarowy jest już po raz trzeci organizowana w ramach kampanii Stop Udarom, z okazji Światowego Dnia Udaru Mózgu, który przypada 29 października.

Aby dotrzeć ze swoim przekazem do większej liczby Polaków, jej organizatorzy poprosili wokalistę i multiisntrumentalistę CeZika o stworzenie krótkiego utworu pt. "Alert udarowy".

- Alert Udarowy to akcja, w której trzeba mówić jednym głosem. Dziś jest to głos artysty, ale dzięki temu na pewno dotrze do szerszego grona odbiorców. Mamy nadzieję, że dzięki krótkiemu, ale wpadającemu w ucho utworowi skomponowanemu przez CeZika wiele osób zapamięta akronim słowa udar, w którym ujęte są hasłowo podstawowe objawy udaru: U - utrudniona mowa, D - dłoń opadająca, A - asymetria ust, R - reaguj natychmiast - wylicza cytowany w informacji prasowej przesłanej PAP dr Włodzimierz Krzysztof Dłużyński, prezes Fundacji Udaru Mózgu.

Wymienione w akronimie objawy mogą, choć nie muszą, wystąpić równocześnie, podkreślają organizatorzy akcji. Jak dodają, udar mózgu zazwyczaj pojawia się niespodziewanie, a działać trzeba natychmiast! Liczy się błyskawiczna reakcja - czyli wykonanie telefonu pod numer 112 lub 999 i wezwanie pogotowia.

Czym jest udar mózgu?

"Tylko jeśli chory w odpowiednim momencie trafi do szpitalnego oddziału udarowego, ma szansę uniknąć poważnych konsekwencji choroby. Leczenie udaru można podjąć do 4,5 lub do 6 godzin od wystąpienia pierwszych objawów udaru mózgu" - mówi prof. Mariusz Baumgart, pełnomocnik ds. medycznych Stowarzyszenia Udarowcy - Liczy się wsparcie!

To zwiększa szansę na poprawę stanu zdrowia pacjenta, a zwłaszcza na to, że będzie on w mniejszym stopniu niepełnosprawny.

Udar mózgu jest zaburzeniem neurologicznym. Dochodzi do niego na skutek nagłego zahamowania dopływu krwi do mózgu. Jest trzecią przyczyną śmierci i główną przyczyną trwałej niepełnosprawności u osób dorosłych. Może dotknąć każdego - w każdym wieku.

W Polsce co ok. 6,5 minuty ktoś doznaje udaru mózgu, a rocznie z jego powodu umiera ok. 30 000 Polaków. Poza tym, jest on główną przyczyną niepełnosprawności osób dorosłych.

CeZik stworzył "Alert udarowy"

- Temat udaru mózgu nie był mi oczywiście zupełnie obcy, ale nie wiedziałem wcześniej, jakie są jego objawy, a przede wszystkim nie zdawałem sobie sprawy z tego, jak ważna jest błyskawiczna reakcja - komentuje CeZik.

- Natomiast fakt, że objawy udaru są sprytnie zawarte w kolejnych literach tego słowa bardzo mi się spodobał i sprawił, że melodia i słowa dość szybko zaczęły krążyć mi po głowie".

Artysta zachęca wszystkich do śpiewania i jak najczęstszego powtarzania słów piosenki. "Marzy mi się, żeby piosenka wpadła do głowy wielu odbiorcom i by byli na tyle wyczuleni na objawy udaru mózgu, żeby w razie potrzeby uratować życie sobie lub innym" - podkreśla.

Jak dodaje dr Sebastian Szyper, prezes Stowarzyszenia Udarowcy - Liczy się wsparcie!, udar mózgu może przytrafić się każdemu. "Powinniśmy wiedzieć jak reagować. Dlatego ten utwór trzeba zapamiętać na zawsze!" - przekonuje.

Utwór "Alert udarowy" skomponowany i napisany przez CeZika będzie można usłyszeć w radiu, znaleźć na stronie internetowej oraz profilu facebookowym kampanii STOP UDAROM, a także na kanale YouTube.

Kampania "STOP UDAROM" została zainaugurowana w 2012 roku. Jest największą i najdłużej trwającą inicjatywą edukacyjną w Polsce dotycząca tematyki udaru mózgu. Jej celem jest budowanie świadomości społecznej w zakresie profilaktyki udaru mózgu oraz ograniczania jego medycznych i społecznych skutków. Co roku organizatorzy kampanii starają się trafić do milionów Polaków z prostym przekazem na temat objawów i konsekwencji udaru oraz konieczności szybkiego reagowania, gdy wystąpią jego objawy. Jak podkreślają, ta wiedza może uratować zdrowie i życie.

Inicjatorem kampanii jest firma Boehringer Ingelheim, a partnerami Fundacja Udaru Mózgu i Stowarzyszenie Udarowcy - Liczy się wsparcie! Patronami honorowymi są Polskie Towarzystwo Neurologiczne i Polskie Towarzystwo Kardiologiczne.

Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum