W czwartek Światowy Dzień Rzucania Palenia Tytoniu
Palenie papierosów jest co roku przyczyną przedwczesnej śmierci 5 milionów dorosłych osób na całym świecie. Światowy Dzień Rzucania Palenia Tytoniu obchodzony jest w Polsce od 1991 r.

Co roku w trzeci czwartek listopada ( w tym roku 19.) w Polsce i na całym świecie organizacje pozarządowe, instytucje państwowe oraz media jednoczą się w budowaniu świadomości palaczy na temat tragicznych skutków palenia tytoniu. Światowy Dzień Rzucania Palenia Tytoniu obchodzony jest w Polsce od 1991 r.
Święto to narodziło się w Stanach Zjednoczonych z inicjatywy dziennikarza Lynna Smitha, który w 1974 roku zaapelował do czytelników swojej gazety, aby przez jeden dzień nie palili papierosów. W efekcie, aż 150 tysięcy ludzi spróbowało przez jedną dobę wytrzymać bez palenia. Zachęcone powodzeniem akcji Amerykańskie Towarzystwo Walki z Rakiem uznało trzeci czwartek listopada za Dzień Rzucania Palenia. W następnych latach akcja objęła swoim zasięgiem wszystkie stany. Z czasem do walki z tytoniem dołączył cały świat.
W tym samym dniu obchodzony jest także Światowy Dzień Przewlekłej Obturacyjnej Choroby Płuc. Celem obchodów jest zwiększenie świadomości na temat POChP i poprawy opieki nad pacjentami. Głównymi czynnikami ryzyka tej choroby jest palenie tytoniu, zanieczyszczenie powietrza, w pomieszczeniach jak i na ulicy, jak również działanie pyłu i substancji chemicznych w miejscu pracy.
W Polsce od lat prowadzone są także długofalowe działania edukacyjne mające na celu budowanie świadomości społeczeństwa na temat negatywnego wpływu dymu papierosowego na organizm oraz zachęcenie palaczy do zerwania z nałogiem.
Jedną z takich akcji jest zainaugurowana 31 maja, podczas Światowego Dnia bez Papierosa, kampania „Koniec z papierosem”. Komunikacja kampanii oparta jest o serię reklam fikcyjnych powieści kryminalnych, gdzie rolę zabójcy odgrywa papieros. W ten sposób powstały plakaty kampanii, które niczym bestsellerowe kryminały w „Serii z dymkiem”, opowiadają tragiczne historie ofiar papierosa tj. „Dzienniki seryjnego zabójcy”, „Proso w serce” czy „Do utraty tchu”. W ramach kampanii powstał także 30 sekundowy spot radiowy (w załączeniu) będący jej integralną częścią.
Akcja ma na celu w niestandardowy sposób dotrzeć do świadomości palaczy w miejscach, gdzie najmniej się tego spodziewają - w bibliotekach, popularnych księgarniach oraz palarniach. W ramach zachęty do skutecznego wyleczenia się z nałogu palenia papierosów w wyznaczonych miejscach będą prowadzone działania edukacyjne.
Każdy palący może zmienić zakończenie czarnej serii. Tak jak w przypadku innych uzależnień, pierwszym krokiem do zerwania z nałogiem jest podjęcie świadomej i wcześniej zaplanowanej decyzji o odstawieniu substancji uzależniającej.
Każdy, kto kiedykolwiek próbował rzucić palenie, wie, że nie jest to łatwe zadanie i czasami wymaga wielu prób. Dlatego organizatorzy kampanii zadbali o odpowiednie wsparcie dla osób chętnych pożegnać się z nałogiem i stworzyli 12-tygodniowy program motywacyjny, który pozwoli przygotować się do walki z chorobą i pomoże w samym procesie leczenia. Skończ z paleniem i zmień zakończenie na koniecpapierosa.pl.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
ZOBACZ KOMENTARZE (0)