Śląskie: centrum powiadamiania ratunkowego ma kłopot z wykwalifikowanymi operatorami

Największe w Polsce Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Katowicach nie ruszy w pełni, jak zakładano wcześniej, 20 listopada. Powodem jest zbyt mała liczba operatorów spełniających stawiane im wysokie wymagania.

Według wcześniejszych zapowiedzi Wojewódzkie Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Katowicach, od pewnego czasu stopniowo rozszerzające terytorialnie swoją działalność, miało zacząć obsługiwać całe, zamieszkane przez 4,6 mln ludzi, woj. śląskie 20 listopada. 

Jak poinformowała PAP we wtorek (19 listopada) rzeczniczka wojewody śląskiego Marta Malik, tak się nie stanie. Zapewniła, że zgodnie z rządowymi planami do końca 2013 r. Centrum obejmie całe województwo - być może początkowo z jeszcze niepełną obsadą kadrową. 

W tamtejszym centrum docelowo ma pracować ponad 90 operatorów; na jednej dwunastogodzinnej zmianie - 20. Ta liczba zapewnić ma odpowiednio krótki czas oczekiwania na połączenie. Według wtorkowej informacji Malik obecnie pracuje tam 57 operatorów, 30 zdało już niezbędne egzaminy, 19 ma do nich przystąpić jeszcze w tym tygodniu, a 16 kolejnych osób czeka na swoją kolej. 

- Liczymy na to, że zdadzą egzamin, a także że przez sito przejdą kolejne osoby - wskazała Malik. Dodała, że nabór trwa już od wielu miesięcy i praktycznie codziennie przesłuchiwani są nowi kandydaci. Konieczna jest wysoka jakość ich pracy, dlatego m.in. po pierwszej selekcji oczekują na egzamin teoretyczny i praktyczny w jedynym ośrodku w kraju w Poznaniu. 

Problemem okazują się m.in. umiejętności językowe, ale też np. predyspozycje psychologiczne. Kandydaci poddawani są złożonym testom pod tym kątem. Operatorzy powinni w możliwie krótkim czasie weryfikować, czy dzwoniący podają prawdziwe dane, czy np. robią sobie głupi żart. Centrum ma działać bowiem m.in. jako filtr odsiewający nieprawdziwe zgłoszenia, by angażowane już do bezpośredniej pomocy służby mogły koncentrować się tylko na własnych zadaniach. 

Zgłoszeń fałszywych jest bardzo dużo: to przypadkowe telefony, bo ktoś nie zablokował noszonej w kieszeni komórki, czasem dzwonią dzieci, osoby pijane. Najtrudniejsze są połączenia od osób chorych psychicznie - operatorzy muszą ocenić, czy faktycznie potrzebna jest pomoc medyczna. Z dotychczasowej praktyki działania centrum wynika, że połączenia fałszywe stanowią 60-80 proc. wszystkich. 

Operatorzy centrum powinni mieć co najmniej średnie wykształcenie i znać jęz. angielski; pożądany jest także inny język obcy, np. czeski, niemiecki, włoski czy francuski. 

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.