Rzecznik Praw Dziecka: uczniowie nie interesują się zajęciami wf-u

Autor: PAP/Rynek Zdrowia • • 20 lipca 2011 22:00

Uczniowie nie interesują się lekcjami wychowania fizycznego w szkołach. Trzeba zmienić system oceniania z tego przedmiotu - uważa Rzecznik Praw Dziecka, który w tej sprawie napisał list otwarty do Ministra Edukacji.

Rzecznik Praw Dziecka: uczniowie nie interesują się zajęciami wf-u
 Ministerstwo Edukacji Narodowej odpowiada: przeanalizujemy ten problem.

"Z roku na rok zmniejsza się zainteresowanie uczniów aktywnością ruchową na zajęciach wychowania fizycznego. Stan taki wpływa bardzo niekorzystnie na rozwój fizyczny dzieci, o czym świadczy liczba uczniów z wadami postawy. Ma też negatywny wpływ na kształtowanie zdrowego stylu życia i zdobywania cennej umiejętności rozładowywania stresu poprzez wysiłek fizyczny" - pisze rzecznik praw dziecka Marek Michalak, w liście otwartym do MEN.

Rzecznik Praw Dziecka powołuje się w tej sprawie na raport Najwyższej Izby Kontroli z 2010 r. Wynika z niego, że zdaniem 33 proc. uczniów szkół podstawowych i 21 proc. gimnazjalistów lekcje wychowania fizycznego nie są interesujące. 45 proc. uczniów uznało, że nauczyciele podczas zajęć nadmiernie preferują gry zespołowe. W 26 proc. szkół powodem takiej sytuacji była niedostateczna infrastruktura sportowa.

Jedynie 4 proc. uczniów stwierdziło, że ma możliwość korzystania z bardziej atrakcyjnych form aktywności ruchowej takich jak np. aerobik lub zajęcia na basenie.

Według rzecznika, rozwiązaniem tego problemu mogłaby być zmiana systemu oceniania polegająca na tym, że uczniowie są oceniani nie według ich sportowych wyników, ale według chęci uczestnictwa w zajęciach.

Przywołuje także jedno z rozporządzeń MEN, zgodnie z którym przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.

"Niestety, zapis ten rzadko jest realizowany w praktyce (...). Dla wielu nauczycieli wychowania fizycznego podstawą wystawiania oceny wciąż są sprawdziany sprawności ucznia na podstawie tzw. tabel. W odczuciu uczniów taki system oceniania prowadzi do dyskryminacji i wystawiania słabszych na pośmiewisko" - relacjonuje Michalak.

- Z pewnością przeanalizujemy zasygnalizowany przez niego problem dotyczący lekcji wychowania fizycznego i odpowiemy na list w tej sprawie - powiedział rzecznik MEN Grzegorz Żurawski. Podkreślił jednocześnie, że raporty NIK w dziedzinie edukacji nie są miarodajnym źródłem informacji o sytuacji w polskich szkołach.

Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum