Opolskie: numer 112 działa - czy jest sprawniej i szybciej?

Autor: Gazeta Wyborcza/Rynek Zdrowia • • 17 sierpnia 2018 10:52

Służby ratunkowe w woj. opolskim twierdzą, że przekazywanie informacji poprzez operatora może w niektórych wypadkach wydłużyć czas wyjazdu do zdarzenia. W Centrum Powiadamiania Ratunkowego (CPR) mają odmienne zdanie.

Opolskie: numer 112 działa - czy jest sprawniej i szybciej?
Połączenie ze 112 niepotrzebnie wydłuża czas? Fot. archiwum/strona PSP (zdj. ilustracyjne)

- Plusem przejęcia przyjmowania połączeń jest odsiewanie głuchych telefonów, fałszywych wezwań - przyznaje jeden z dyspozytorów ratownictwa medycznego. Zaznacza jednak, że połączenie ze 112 niepotrzebnie wydłuża czas.

Dzwoniąc na 112, trzeba podać dane swoje i osoby poszkodowanej, lokalizację, wtedy połączenie zostaje przekierowane do nas i znowu trzeba powtórzyć to samo. W takich przypadkach ludzie reagują agresywnie, mówią, że np. dziecko im się dusi, a oni po raz kolejny muszą powtarzać, co się dzieje - podkreśla dyspozytor wypowiadający się dla Gazety Wyborczej.

Jak zauważają dyżurni policji, straży pożarnej i pogotowia ratunkowego operatorzy Centrum odbierający telefony pod numerem 112 często podają informacje, które dla konkretnej służby nie są przydatne.

Jak natomiast zauważa Ditmar Kurzał, kierownik Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Opolu, operatorzy linii 112 muszą tak zadawać pytania zgłaszającemu, żeby dopasować informacje do wszystkich trzech służb. 

Kurzał przekonuje, że przed uruchomienie CPR-ów ok. 40 proc. telefonów alarmowych nie było odbieranych przez służby. Teraz czas reakcji wbrew obiegowej opinii jest skrócony, operator odbiera zgłoszenie w ciągu maksymalnie 35 sekund, w przypadku gdy zgłoszenie przechodzi do innego CPR. - Średni czas odbioru zgłoszenia w CPR w Opolu to 10 sekund – zauważa Ditmar Kurzał.

Więcej: wyborcza.pl

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum