Numer 112: w warszawskim CPR zgłoszeń niezasadnych jest aż 75 proc.

Autor: PAP/Rynek Zdrowia • • 11 lutego 2019 16:48

Alarmowy numer 112 wybieramy wyłącznie w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia - podkreśliła w poniedziałek (11 lutego) szefowa stołecznego Biura Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Ewa Gawor. Nigdy nie dzwońmy w sprawach błahych; ta linia musi być wolna dla kogoś, kto naprawdę tego potrzebuje - apelowała.

Numer 112: w warszawskim CPR zgłoszeń niezasadnych jest aż 75 proc.
Fot. PTWP/Paweł Pawłowski

Podczas konferencji prasowej z okazji europejskiego Dnia Numeru Alarmowego 112 Ewa Gawor podkreśliła, że numer ten "wybieramy wyłącznie w sytuacjach zagrożenia życia lub zdrowia".

- Pamiętajmy o tym, dla kogo i czemu ten numer służy - poprzez nr 112 łączymy się z pogotowiem ratunkowym, z policją, strażą pożarną, ze służbami, które niosą pomoc w sytuacji zagrożenia życia - wskazywała szefowa BBiZK. - Nigdy nie dzwońmy w sprawach błahych, bo linia numeru 112 musi być wolna dla kogoś, kto może tego naprawdę potrzebować - zaznaczyła.

- Mamy 63 operatorów, na każdej zmianie jest ich od 8 do 12 i każdej doby przyjmujemy prawie 4 tys. zgłoszeń, niektóre z nich są bezzasadne, czyli zwyczajnie blokujące linie, to nie powinno się dziać - podała Gawor. Dodała, że "w ubiegłym roku tylko w CPR warszawskim mieliśmy prawie 1,2 mln zgłoszeń, z czego 3/4 to połączenia niezasadne". - Z tych zasadnych najwięcej, 55 proc. zostało przekazanych do policji. W następnej kolejności jest pogotowie ratunkowe, gdzie przekazane zostało 35 proc. i 2 proc. do straży pożarnej - dodała.

Bezzasadne połączenia to problem linii alarmowej 112. Choć ich liczba maleje z roku na rok, to wciąż wynosi około 3/4 wszystkich połączeń - w 2013 r., gdy powstało CPR w Warszawie, niezasadne stanowiły 75 proc. wszystkich. W 2018 r. było to 64 proc. Jak podaje stołeczny urząd, fałszywe połączenia to w dużej mierze pomyłki, zabawy dzieci lub połączenia niezwiązane z pomocą, udzielaną przez CPR.

W Polsce jest 17 Centrów Powiadamiania Ratunkowego. Znajdują się w każdym mieście wojewódzkim, a na Mazowszu - w Warszawie i w Radomiu. Stołeczne Centrum jest jedynym w kraju ośrodkiem zorganizowanym poza strukturami MSWiA i prowadzonym przez samorząd - podano w komunikacie stołecznego urzędu. Warszawskie Centrum Powiadamiania Ratunkowego obsługuje połączenia alarmowe z terenu całej stolicy. Zostało uruchomione 28 listopada 2013 roku. Najwięcej zgłoszeń wpływa w godz. 15-19. Średni czas oczekiwania na połączenie z operatorem wynosi 8-9 sekund.

Wdrażanie numeru 112 w Europie rozpoczęło się na mocy dyrektywy 2002/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 7 marca 2002 r., a od 2008 r. jest to numer ratunkowy obowiązujący na terenie wszystkich krajów Unii Europejskiej. W sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia, osoby przebywające na terenie dowolnego kraju Unii mają możliwość połączenia się z operatorem bezpłatnego numeru 112 oraz uzyskać pomoc. Operatorzy numeru alarmowego muszą władać co najmniej jednym językiem obcym. 

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum