Naukowcy odkryli kolejne geny odpowiedzialne za cukrzycę

Udało się odkryć 12 nowych genów, których warianty zwiększają ryzyko cukrzycy typu 2.

Jak  informuje serwis „BBC News", zespół naukowców kierowany przez specjalistów z Oxford University porównywał genomy 8000 osób chorych na cukrzycę, 40 000 badanych, którzy nie mieli problemów z prawidłowym poziomem cukru we krwi, a także kolejnych 34 000 cukrzyków i liczącej 60 000 osób grupy kontrolnej.

Okazało się, że u cukrzyków częściej występują niektóre warianty genów. Jak się okazało, „cukrzycowe” geny maja także związek z podwyższonym ryzykiem raka skóry i prostaty, choroby wieńcowej i zbyt wysokiego poziomu cholesterolu.

Nowe odkrycia zwiększają liczbę znanych genów związanych z cukrzycą do 38. Wiedza na ich temat powinna w przyszłości pozwolić na skuteczniejsze zapobieganie cukrzycy i leczenie tej choroby.