NFZ zbadał poziom zadowolenia pacjentów szpitali. Jak wypadły wyniki ankiety?

Autor: oprac. MP • Źródło: NFZ/DGP/Rynek Zdrowia12 stycznia 2022 17:45

Narodowy Fundusz Zdrowia przeprowadził ankietę wśród pacjentów. Płatnik pytał, jak oceniają oni świadczenia szpitalne. Opinia badanych ma pomóc w procedowanej ustawie o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta.

NFZ sprawdził zadowolenie pacjentów w szpitalach Fot. Shutterstock
  • Z przeprowadzonych badań wynika, że 87 proc. pacjentów poleciłoby placówkę, w której byli hospitalizowani, swojej rodzinie lub znajomym
  • Włączenie pacjenta do decyzji o leczeniu, zaangażowanie personelu w zarządzanie bólem, zrozumiała komunikacja oraz kwestie czystości czy jakość snu - te kwestie oceniano najwyżej
  • Na przeciwnym biegunie znalazło się szpitalne wyżywienie, o którym negatywnie wypowiedziało się 27,5 proc. ankietowanych

NFZ zapytał pacjentów szpitalnych o poziom satysfakcji z placówek, w których się leczyli

Telefoniczne badanie ankietowe NFZ przeprowadził w okresie od 26 października do 15 listopada 2021 r. Udział w nim wzięło ponad 15 tys. osób, głównie dorosłych. 

W ankiecie uczestniczyli pacjenci, którzy w ostatnich miesiącach byli hospitalizowani m.in. z powodu operacji zaćmy, jaskry, witrektomii, wszczepienia protezy ślimaka, angioplastyki, endoprotezoplastyki stawu biodrowego, kolanowego, czy zabiegu w zakresie gruczołu krokowego lub wycięcia macicy.

Badanie było przeprowadzone tam, gdzie udziela się najwięcej świadczeń w leczeniu szpitalnym, tj. w województwach: mazowieckim, śląskim, dolnośląskim, małopolskim, wielkopolskim, łódzkim i pomorskim.

Narodowy Fundusz Zdrowia przebadał pacjentów szpitali

Jak wynika z ankiet, 87 proc. pacjentów poleciłoby placówkę, w której byli hospitalizowani, swojej rodzinie lub znajomym, a 6 proc. odradziłoby leczenie w tej placówce. 7 proc. pacjentów nie miało zdania w tej sprawie.

Ankietowani otrzymali także osiem pytań dotyczących: 

  • zaangażowania zespołu medycznego w zarządzanie bólem,
  • zrozumiałości komunikacji,
  • informowania przez zespół medyczny o ryzyku związanym z lekami,
  • włączenia pacjenta do decyzji o leczeniu,
  • zapewnienia wsparcia emocjonalnego przez zespół medyczny,
  • jakości wyżywienia,
  • czystości bezpośredniego otoczenia,
  • ciszy w nocy.

- Te sfery zostały wybrane nie bez powodu. Są związane z opieką medyczną, mają wpływ na leczenie pacjenta, a przy tym mogą być przez niego ocenione. Zupełnie inaczej niż w przypadku zastosowanego leczenia, czyli sfery klinicznej - tłumaczy Paweł Kikosicki, dyrektor departamentu obsługi klientów w NFZ, cytowany przez Dziennik Gazetę Prawną.

Ankieta NFZ ma pomóc w ustawie o jakości w opiece zdrowotnej

W badaniu ogólnej satysfakcji najwyżej oceniono czystość bezpośredniego otoczenia (85,6 proc. wskazało pełną satysfakcję / 5,5 proc. wyraziło niezadowolenie), ciszę w nocy (85,4 proc. / 4,9 proc.) oraz zaangażowanie zespołu medycznego w zarządzanie bólem (84,8 proc. / 5,2 proc.).

Najniżej oceniono jakość wyżywienia podawanego w szpitalach. Pełną satysfakcję wskazało 48,6 proc. ankietowanych. 23,9 proc. badanych było umiarkowanie usatysfakcjonowanych jakością posiłków, a 27,5 proc. wyraziło niezadowolenie ze szpitalnego pożywieniem.

- Obecnie procedowana jest ustawa o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta. Przepisy wykonawcze określą wskaźniki, które będą brane pod uwagę przy ocenie. Będą to aspekty kliniczne, organizacyjne, ale i dotyczące właśnie obsługi pacjentów. Zakres tych ostatnich pokrywa się z naszą ankietą, która ma być jednym ze źródeł ich wytypowania - wyjaśnia Paweł Kikosicki.

Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum