×
Subskrybuj newsletter
rynekzdrowia.pl
Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.
Podaj poprawny adres e-mail
  • Musisz zaznaczyć to pole

NFZ ogłosił wyniki ankiety satysfakcji pacjenta POZ. Zaskakują?

Autor: PWX/Rynek Zdrowia29 lutego 2016 19:30Aktualizacja: 29 lutego 2016 19:38

Z ankiety przeprowadzonej przez NFZ wynika, że większość pacjentów jest zadowolonych z Podstawowej Opieki Zdrowotnej w Polsce! Spośród ponad 35 tysięcy ankietowanych - aż 40 proc. oceniło opiekę w poradniach lekarzy rodzinnych na piątkę.

NFZ ogłosił wyniki ankiety satysfakcji pacjenta POZ. Zaskakują?
Fot. Adobe Stock. Data Dodania: 16 grudnia 2022

- Cieszymy się z tak dobrych wyników. Świadczą one o tym, że wykonujemy naszą pracę właściwie, jednocześnie realizując potrzeby zdrowotne naszych pacjentów - podkreśla Bożena Janicka, prezes Porozumienia Pracodawców Ochrony Zdrowia.

Ankieta „Badanie Satysfakcji Pacjenta Podstawowej Opieki Zdrowotnej (POZ)” została przeprowadzona w dniach od 5 do 30 listopada 2015 roku.

Pacjenci (anonimowo) mieli okazję podzielić się swoimi opiniami na stronie internetowej Narodowego Funduszu Zdrowia lub w formie papierowej w punktach obsługi pacjentów w siedzibach oddziałów wojewódzkich NFZ oraz ich delegatur.Ankieta była skierowana do pacjentów, którzy w ciągu ostatnich 12 miesięcy skorzystali ze świadczeń POZ (z wyłączeniem nocnej i świątecznej pomocy lekarskiej).

Na wszystkie pytania ankiety odpowiedziało w sumie 35 147 osób.

Na pytanie: Co jest dla Pani/Pana najważniejsze podczas korzystania ze świadczeń?, najczęściej wskazywano: „profesjonalizm personelu medycznego”, „czas oczekiwania na uzyskanie świadczenia”, a także „uprzejmość i życzliwość personelu medycznego”.

Większość respondentów (53,09 proc.) wskazała w ankiecie, że uzyskała świadczenie w dniu zgłoszenia, a co piąty (20,16 proc.) z jednodniowym oczekiwaniem. Pacjenci pozytywnie ocenili dostępność do rejestracji telefonicznej (łatwość dodzwonienia się) - 36,43 proc. osób wybrało ocenę „5” (w skali 1 – 5), a 20,2 proc. ocenę „4”. Podobnie było z oceną dostępności do badań diagnostycznych zlecanych przez lekarza POZ - 40,36 proc. osób oceniło ją na „5”, a 20,3 proc. na „4”.

Wyniki ankiety pokazały, że zdecydowana większość pacjentów - bo prawie 70 procent- jest zadowolona ze sposobu informowania ich w placówkach POZ o stanie zdrowia. Na pytanie „Czy w sposób zrozumiały udzielano Pani/Panu informacji o stanie zdrowia?”, 54,33 proc. ankietowanych odpowiedziało: „tak”, a 29,28 proc. „raczej tak”.

Ponadto dwie trzecie pacjentów (66,65 proc.) potwierdziło, że w placówkach dostępna jest informacja o prawach pacjenta, a blisko 80 proc. - że te prawa są tam respektowane (48,82 proc. odpowiedzi -   „tak”,  30,43 proc. - „raczej tak”).

Niemal dwie trzecie ankietowanych (63,33 proc.) przyznało, że w placówkach POZ, z których korzystają dostępne są informacje o programach profilaktycznych finansowanych przez NFZ.

W ankiecie pacjenci wskazywali także poziom zadowolenia (w skali 1-5) z udzielanych świadczeń zdrowotnych w ramach POZ. Najwyższą ocenę „5” wskazało najwięcej ankietowanych (39,34 proc.), na „4” poziom zadowolenia ocenił co czwarty badany (24,69 proc.).

Centrala NFZ również podkreśla, że ponad trzy czwarte (76,24 proc.) uczestników ankiety podało (w pytaniu nieobowiązkowym) miejscowość, w której znajduje się ich gabinet POZ, a blisko dwie trzecie (63,53 proc.) - nazwę placówki.

Wyniki badania potwierdzają wyniki innych, podobnych, wcześniej przeprowadzonych badań. Pacjenci najbardziej ufają lekarzom rodzinnym. W przeciwieństwie do innych części systemu ochrony zdrowia, wysoko  oceniają dostępność do świadczeń podstawowej opieki zdrowotnej takich jak: rejestracja wizyty, czas oczekiwania na poradę, informacje o stanie zdrowia czy dostęp do badań dodatkowych - komentuje wyniki badań Bożena Janicka, prezes PPOZ.

Dodaje: - Wysoko też oceniają jakość uzyskiwanej w podstawowej opiece zdrowotnej informacji i profesjonalizm pracowników medycznych. Jest to szczególnie ważne dziś gdy toczą się prace nad zmianami systemowymi polskiej ochrony zdrowia, bo pokazując oczekiwania pacjentów.

Więcej: www.nfz.gov.pl

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum