Krytycznie na temat standardu organizacyjnego teleporady w ramach POZ

Autor: RZX/Rynek Zdrowia • • 17 lutego 2021 20:30

Wspólne stanowisko dotyczące projektu rozporządzenia w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej przekazali wiceministrowi zdrowia, Waldemarowi Krasce przedstawiciele kilku organizacji.

Krytycznie na temat standardu organizacyjnego teleporady w ramach POZ
Projekt rozporządzenia ws. teleporad obarczony jest kluczowymi wadami. Fot. PTWP (zdjęcie ilustracyjne)

Stanowisko w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach POZ przekazali: Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej, Fundacja Telemedyczna Grupa Robocza, Komisja Informatyki i Telemedycyny Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego, Polska Izba Informatyki Medycznej oraz Polskie Stowarzyszenie HL7.

W ocenie wnioskodawców projekt rozporządzenia ministra zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki obarczony jest kluczowymi wadami, które przesądzają o jego negatywnym wpływie na jakość oraz dostępność do świadczeń realizowanych w ramach POZ. W dokumencie wskazano na cztery fundamentalne wady projektu:

  • Administracyjny zakaz zamiast kryteriów medycznych: zakazanie udzielania teleporad w POZ grupie pacjentów do ukończenia 6. r.ż. lub powyżej 65. r.ż. na podstawie kryterium wiekowego nie zostało poparte argumentami natury medycznej;
  • Nieuwzględnienie woli pacjenta (lub jego przedstawiciela ustawowego): arbitralne pozbawienie pacjentów z grupy do ukończenia 6. r.ż. oraz powyżej 65. r.ż. możliwości skorzystania z teleporady stanowi ograniczenie woli pacjenta (lub jego przedstawiciela ustawowego);
  • Wyeliminowanie teleporad w sytuacjach, kiedy jednoznacznie są korzyści i są skuteczniejsze niż wizyta osobista: wykluczeni pacjenci nie będą mogli skorzystać z teleporad również w sytuacji, w której teleporada jest szczególnie korzystna;
  • Nieuwzględnienie kluczowych aspektów medycznych: arbitralne pozbawienie poszczególnych pacjentów możliwości skorzystania z teleporady stanowi rozwiązanie, które nie uwzględnia istotnych aspektów dotyczących sprawowania opieki nad pacjentem w sposób adekwatny do problemu zdrowotnego świadczeniobiorcy.

W dokumencie zaproponowano propozycje rozwiązań w zakresie standardu organizacyjnego teleporady, które znacznie wpłyną na poprawę efektywności oraz jakości udzielanych świadczeń.

Czytaj także: Lekarze POZ nie będą mogli udzielać teleporad seniorom i dzieciom. Ten pomysł przejdzie?

 

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum