Krytycznie na temat standardu organizacyjnego teleporady w ramach POZ
Wspólne stanowisko dotyczące projektu rozporządzenia w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej przekazali wiceministrowi zdrowia, Waldemarowi Krasce przedstawiciele kilku organizacji.

Stanowisko w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach POZ przekazali: Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej, Fundacja Telemedyczna Grupa Robocza, Komisja Informatyki i Telemedycyny Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego, Polska Izba Informatyki Medycznej oraz Polskie Stowarzyszenie HL7.
W ocenie wnioskodawców projekt rozporządzenia ministra zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki obarczony jest kluczowymi wadami, które przesądzają o jego negatywnym wpływie na jakość oraz dostępność do świadczeń realizowanych w ramach POZ. W dokumencie wskazano na cztery fundamentalne wady projektu:
- Administracyjny zakaz zamiast kryteriów medycznych: zakazanie udzielania teleporad w POZ grupie pacjentów do ukończenia 6. r.ż. lub powyżej 65. r.ż. na podstawie kryterium wiekowego nie zostało poparte argumentami natury medycznej;
- Nieuwzględnienie woli pacjenta (lub jego przedstawiciela ustawowego): arbitralne pozbawienie pacjentów z grupy do ukończenia 6. r.ż. oraz powyżej 65. r.ż. możliwości skorzystania z teleporady stanowi ograniczenie woli pacjenta (lub jego przedstawiciela ustawowego);
- Wyeliminowanie teleporad w sytuacjach, kiedy jednoznacznie są korzyści i są skuteczniejsze niż wizyta osobista: wykluczeni pacjenci nie będą mogli skorzystać z teleporad również w sytuacji, w której teleporada jest szczególnie korzystna;
- Nieuwzględnienie kluczowych aspektów medycznych: arbitralne pozbawienie poszczególnych pacjentów możliwości skorzystania z teleporady stanowi rozwiązanie, które nie uwzględnia istotnych aspektów dotyczących sprawowania opieki nad pacjentem w sposób adekwatny do problemu zdrowotnego świadczeniobiorcy.
W dokumencie zaproponowano propozycje rozwiązań w zakresie standardu organizacyjnego teleporady, które znacznie wpłyną na poprawę efektywności oraz jakości udzielanych świadczeń.
Czytaj także: Lekarze POZ nie będą mogli udzielać teleporad seniorom i dzieciom. Ten pomysł przejdzie?
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
ZOBACZ KOMENTARZE (0)