Konsultant krajowa: odpowiednie przygotowanie się pacjenta do teleporady ma duże znaczenie Chorzy powinni przed rozmową z lekarzem spisać: wszelkie niepokojące objawy, przyjmowane leki... Fot. archiwum

Przygotowując się do teleporady pacjent powinien spisać wszystkie niepokojące objawy, zażywane leki oraz pytania, jakie chce zadać lekarzowi - radzi konsultant krajowa w dziedzinie medycyny rodzinnej dr hab. Agnieszka Mastalerz-Migas.

Materiał edukacyjny dla pacjentów na temat przygotowania do teleporady konsultant krajowa opracowała na rzecz kampanii "Badaj się i lecz!".

W informacji prasowej przesłanej PAP organizatorzy kampanii przypominają, że pandemia nie powinna być powodem odwlekania konsultacji z lekarzem, gdy wystąpią u nas niepokojące objawy. Dotyczy to również chorych, którzy od jakiegoś czasu już leczą się na chorobę przewlekłą, jak cukrzyca, schorzenia sercowo-naczyniowe, nowotwory.

Teleporada jest narzędziem, które może pomóc lekarzowi zweryfikować stan zdrowia chorego, ocenić skuteczność aktualnie stosowanej terapii oraz stwierdzić, czy pacjent nie wymaga wizyty w placówce ochrony zdrowia. Może być ona szczególnie przydatna w przypadku pacjentów z chorobami przewlekłymi, których lekarz już zna. Jest też ważnym elementem postępowania w procesie diagnozy nowych chorób.

- Teleporada udzielona w sposób prawidłowy, jest korzystnym narzędziem dla pacjenta, zwłaszcza chorego przewlekle, który może skonsultować ze swoim lekarzem prowadzącym wyniki badań, omówić niepokojące objawy lub ustalić termin wizyty osobistej, jeżeli zachodzi taka konieczność - podkreśla cytowana w informacji prasowej konsultant krajowa w dziedzinie medycyny rodzinnej dr hab. Agnieszka Mastalerz-Migas, prezes Polskiego Towarzystwa Medycyny Rodzinnej.

Specjalistka dodaje, że aby teleporada była skuteczna, zarówno pacjent, jak i lekarz powinni się do niej dobrze przygotować. Chorzy powinni przed rozmową z lekarzem spisać: wszelkie niepokojące objawy (od kiedy, z jakim nasileniem i w jakich okolicznościach występują) oraz przyjmowane leki (jakie leki przyjmują przewlekle i w jakich dawkach, czy samodzielnie modyfikowali leczenie, czy przyjmowali jakieś leki doraźnie, czy któreś leki się skończyły i potrzebna jest nowa recepta).

W trakcie teleporady lekarz może również zapytać o: numer PESEL, ostatnie wyniki badań, pomiar temperatury ciała czy ciśnienia tętniczego, występowanie innych chorób - oprócz tej, której wyniki nas zaniepokoiły.

Ważne jest, by podczas rozmowy z lekarzem nie pomijać żadnych faktów, ani szczegółów, ponieważ nawet jeśli wydają się błahe, mogą mieć znaczenie przy postawieniu diagnozy. Ponadto, lekarz może poprosić pacjenta o samobadanie. Należy je wtedy wykonać zgodnie z jego wskazówkami.

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.