Jak zapobiec osteoporozie? Eksperci wskazują, co powinna zawierać dieta

Autor: oprac. SzB • Źródło: pacjent.gov.pl, Rynek Zdrowia27 listopada 2022 18:00

Aby zachować zdrowe kości i uniknąć osteoporozy, należy pamiętać o odpowiedniej diecie i aktywności ruchowej. Eksperci wyliczają, czego w diecie nie powinno zabraknąć.

Jak zapobiec osteoporozie? Eksperci wskazują, co powinna zawierać dieta
Jak zapobiec osteoporozie? Eksperci wskazują, co powinna zawierać dieta Fot. Shutterstock

 

"Cichy złodziej kości". Jak zapobiec osteoporozie? 

Osteoporoza nazywana jest „cichym złodziejem kości”. Jak jej zapobiegać? Serwis pacjent.gov.pl przypomina o najważniejszych zasadach. 

— Do rozpoznania osteoporozy dochodzi najczęściej dopiero przy złamaniu. Następuje ono nawet po niewielkim urazie. Złamania osteoporotyczne zwykle dotyczą kręgosłupa, kości przedramienia lub kości udowej. Choroba postępuje powoli i tkanka kostna zanika stopniowo. Struktura kości z czasem staje się podobna do gąbki. Gęstość mineralna kości zmniejsza się,, a ich jakość ulega degradacji — czytamy w serwisie. 

Należy więc dbać o kości i to przez całe życie — zapobieganie osteoporozie zaczyna się bowiem od najmłodszych lat. Do wieku około 30 lat człowiek może osiągnąć swoją maksymalną gęstość kości (tzw. szczytowa masa kostna). Istotna jest dieta i dużo ruchu. 

— Przy diecie ubogiej w wapń i braku ruchu gęstość kości będzie mniejsza. Potrzebujemy witaminy D3, aby pomóc organizmowi wchłonąć wapń i fosforany. Te minerały są niezbędne dla zdrowych kości, zębów i mięśni — przypomina pacjent.gov.pl.

Osteoporoza. Dieta i ruch są kluczowa

Co należy jeść, aby dbać o kości? Najlepiej:

  • nabiał (mleko, sery, twarogi, jogurty, kefiry, jajka);
  • ryby morskie zawierające kwasy omega -3 (np. sardynki, szprotki);
  • sezam migdały, orzechy, mak;
  • soję, fasolę, ciecierzycę, groch;
  • pieczywo razowe, wieloziarniste;
  • natkę pietruszki, koperek, czosnek;
  • szpinak, brukselkę, kapustę.

Ponadto warto ograniczyć lub zrezygnować ze spożywania:

  • wyrobów mięsnych konserwowanych fosforanami (negatywny wpływ na przyswajanie wapnia z przewodu pokarmowego);
  • tłuszczów zwierzęcych, tłustego mięsa (zwiększają wydalanie wapnia z organizmu).

Bardzo ważny jest również ruch. — Przy zapobieganiu osteoporozie niezwykle ważna jest aktywność ruchowa w każdym wieku. Mocne mięśnie stabilizują postawę ciała i eliminują ryzyko upadku. Może to pomóc uniknąć złamań osteoporotycznych — informuje portal pacjent.gov.pl.

Natomiast ćwiczenia fizyczne należy dostosować do możliwości, wieku i stanu zdrowia.

— Nawet regularny spacer czy nordic walking kilka razy w tygodniu mogą mieć decydujące znaczenie przy przeciwdziałaniu rozwojowi osteoporozy — czytamy. 

Najbardziej zagrożone są osoby starsze

Kogo dotyka osteoporoza? Najczęściej osoby starsze, po 65. roku życia. Częściej chorują kobiety, zwłaszcza po menopauzie. Ale osteoporoza może dotyczyć także osób młodszych. 

Ponadto niektóre leki sprzyjają rozwojowi osteoporozy (duże dawki sterydów). Przy przewlekłych chorobach warto sprawdzić, czy przyjmowane leki nie powodują zaniku masy kostnej. 

— Jeśli znajdujesz się w grupie ryzyka lub obawiasz się o jakość swoich kości, poproś lekarza POZ o skierowanie do poradni specjalistycznej. Obiektywną metodą sprawdzenia gęstości mineralnej kości są bezbolesne i nieinwazyjne badania densytometryczne, przeprowadzane za pomocą aparatu rentgenowskiego — informuje portal resortu zdrowia i NFZ. 

Osteoporoza to choroba, której całkowicie nie da się wyleczyć. Wdrożone leczenie trzeba stosować do końca życia.

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

    Najnowsze