Fundacja: w dobie koronawirusa należy z wyprzedzeniem zadbać o sprzęt stomijny

Autor: MS/Rynek Zdrowia • • 17 marca 2020 14:29

W dobie koronawirusa stomicy, z uwagi na swój stan zdrowia, powinni w sposób rygorystyczny przestrzegać zaleceń higienicznych i epidemiologicznych, sformułowanych przez PZH i MZ. Z uwagi na konieczność cyklicznego odbierania zaopatrzenia medycznego, należy zrobić to z wyprzedzeniem i najlepiej skorzystać z zaopatrzenia z dostawą do domu - radzi Fundacja STOMAlife.

Fot. archiwum

Całą procedurę znacznie upraszcza posiadanie e-zlecenia, ale jeśli chory posiada zlecenie na starym druku, również ma taką możliwość.

- Apelujemy do pacjentów, aby w obecnej sytuacji, nie pozostawiali kwestii zaopatrzenia w sprzęt stomijny na ostatnią chwilę, z uwagi na możliwość wystąpienia utrudnień logistycznych. A co za tym idzie braku dostępności konkretnego sprzętu stomijnego w dotychczasowym punkcie realizacji zleceń. Mogą wystąpić trudności w realizacji dostaw, zarówno od producentów do sklepów medycznych, jak i dostaw do domu. Musimy też pamiętać o ryzyku ograniczenia dostępności do samych sklepów medycznych. Pomyślmy o tym już teraz i nie czekajmy na ostatnią chwilę ze złożeniem zapotrzebowania na niezbędne produkty medyczne. Wystarczy się upewnić, że wybrany przez Państwa sklep jest czynny i czy realizuje zlecenia wysyłkowo - apeluje prezes Fundacji STOMAlife Dorota Minta.

Podkreśla ona również, iż w przypadku problemów Fundacja służy wsparciem pod numerem bezpłatnej infolinii: 800 633 463.

Minta wyjaśnia również, że w celu realizacji zaopatrzenia drogą wysyłkową, należy zadzwonić do wybranego sklepu medycznego i jeżeli jest to zlecenie wystawione w nowym trybie lub jego kontynuacja, ustalić z przedstawicielem sklepu sposób postępowania. Przed wykonaniem telefonu należy przygotować nr pesel i nr zlecenia. Sklep przyjmie zlecenie do realizacji i wyśle sprzęt pod wskazany adres.

Dodatkowym argumentem zadbania o zaopatrzenie z wyprzedzeniem jest system realizacji e-zlecenia. W przypadku, gdy pacjent ma już otwarte zlecenie w konkretnym sklepie medycznym tzw. w trakcie realizacji a sklep zostanie zamknięty lub nie będzie miał sprzętu, to wówczas pacjent musi udać się ponownie do lekarza POZ lub specjalisty i poprosić o wystawienie nowego zlecenia (uzyskuje się nowy kod).

Procedura wygląda inaczej w przypadku osób, które otrzymały zlecenie na starym druku. Wtedy należy wysłać pocztą druk zlecenia wraz z kartą zaopatrzenia, do wybranego sklepu i dopiero wówczas zostanie zrealizowana wysyłka sprzętu.

Pacjenci stomijni to często osoby, u których zdiagnozowane zostały: choroby nowotworowe, nieswoiste zapalenie jelit czy chorobę Leśniowskiego-Crohna. Są to schorzenia przy których zalecana jest szczególna ostrożność ze względu na zmniejszoną odporność, większe ryzyko zakażenia oraz zdecydowanie cięższy przewidywany przebieg infekcji. Spadek odporności może być też związany z przyjmowanymi przez pacjentów lekami immunosupresyjnymi.

Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum