Eksperci: zdrowia dieta przedłużyłaby średnią długość życia w Polsce nawet o 7 lat

Dzięki właściwej diecie Polacy mogliby żyć o 5 do 7 lat dłużej mówili eksperci podczas warsztatów "Żywienie a stan zdrowia" zorganizowanych w piątek (7 grudnia) w siedzibie Polskiej Agencji Prasowej pod patronatem Ministerstwa Zdrowia.

Jak przypomniał prof. Witold Zatoński z Zakładu Epidemiologii i Prewencji Nowotworów Centrum Onkologii, jeszcze 60 lat temu głównymi problemami epidemiologicznymi były choroby zakaźne oraz umieralność noworodków. Nawet 30 proc. urodzonych wtedy w Polsce dzieci nie dożywało piątego roku życia. Teraz przed osiągnięciem piątego roku życia umiera mniej więcej 1 dziecko na 200.

Do niedawna dominującą przyczyną przyczyna śmierci były choroby serca - ale i tutaj postęp w zapobieganiu i leczeniu jest ogromny.

W Europie Zachodniej mało kto umiera z powodu zawału przed 65. rokiem życia. Choroby nowotworowe są znacznie trudniejsze w leczeniu od chorób układu krążenia.

- Tym większa jest rola profilaktyki. Trzeba robić wszystko, aby nie zachorować - mówił prof. Zatoński.

Jak oceniają cytowani przez prof. Zatońskiego specjaliści, można zapobiec aż jednej trzeciej nowotworów złośliwych. Według twórcy współczesnej epidemiologii, Richarda Dolla, zależnie od badanej społeczności, spośród możliwych do wyeliminowania czynników ryzyka nowotworowego dieta stanowi od 10 aż do 70 proc., podczas gdy ekspozycja zawodowa tylko 2 do 8 proc., zaś zanieczyszczenie środowiska zaledwie 1 do 5 proc.

Jak zaznaczył prof. Krzysztof Krygier ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, wbrew częstym w naszym kraju opiniom zdrowa dieta nie musi być uciążliwa i niesmaczna. Przykładem może być słynąca z korzystnego wpływu na zdrowie dieta śródziemnomorska, pełna ryb, owoców i warzyw. Polecane są produkty pełnoziarniste, niskoprzetworzone, chude mięso drobiowe i ryby. Warto także ograniczać spożycie soli i cukru (w polskiej kiełbasie jest więcej soli niż w wodzie morskiej).

Przykładowa dieta "Polymeal" zakłada spożywanie ryb cztery razy na tydzień, zaś codziennie - czerwonego wina (150 mililitrów dziennie), gorzkiej czekolady, 400 gramów warzyw i owoców, ząbka czosnku, 40 gramów migdałów lub orzechów włoskich. Dzięki takiemu odżywianiu można zmniejszyć ryzyko zawału o 78 proc. i wydłużyć życie o 7 (mężczyźni) lub 5 lat (kobiety).

W porównaniu ze średnią dla Unii Europejskiej mamy sporo do nadrobienia - mężczyźni wciąż żyją o 4,6 roku, a kobiety o 2,5 roku krócej niż wynosi unijna średnia. Według przeprowadzonych w roku 2010 badań CBOS aż 3 proc. naszych rodaków nie je warzyw, 62 proc. nie je owoców, zaś 77 proc. je ryby rzadziej niż raz w tygodniu. Ponad połowa za często je słodycze, jedna piąta przesadza ze słodzonymi napojami.

Czytaj też. Dieta śródziemnomorska, czyli przez żołądek do zdrowego serca

O tym, do czego prowadzi niezdrowy tryb życia i odżywania może świadczy przykład USA. Palenie, nadużywanie alkoholu, dieta uboga w warzywa i owoce i brak aktywności fizycznej mogą spowodować wzrost liczby nowotworów aż o 40 proc. Przewiduje się, że młode pokolenie Amerykanów będzie żyło krócej niż ich rodzice, co jest ewenementem na skalę świata.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.