Dieta chorego na cukrzycę powinna bazować na zasadach zdrowego żywienia, ale...

Autor: Anna Kaczmarek/Rynek Zdrowia • • 15 listopada 2014 08:00

Szacuje się, że w Polsce na cukrzycę choruje blisko 3 miliony osób, przy czym większość spośród nich na cukrzycę typu 2. Specjaliści podkreślają, że jednym z filarów trzymających w ryzach tę groźną chorobę jest odpowiednia dieta, nazywana powszechnie "cukrzycową".

Dieta chorego na cukrzycę powinna bazować na zasadach zdrowego żywienia, ale...

- Właściwie trudno mówić, że istnieje "dieta cukrzycowa". Dieta osoby chorej na cukrzycę powinna być oparta o zasady zdrowego żywienia z ograniczeniem łatwo przyswajalnych węglowodanów - mówiła dietetyk Agnieszka Ślusarska-Staniszewska z Poradni Dietetycznej 4LINE podczas "śniadania w kolorze blue" zorganizowanego przez Polskie Towarzystwo Diabetologiczne z okazji Światowego Dnia Cukrzycy.

Jak wyjaśniła, zgodnie z zaleceniami PTD chorzy na cukrzycę powinni być zachęcani do przestrzegania zasad prawidłowego żywienia skierowanych do osób zdrowych oraz dodatkowo do planowania posiłków w taki sposób, aby każdego dnia zawierały zbliżone ilości składników odżywczych, ze szczególnym uwzględnieniem węglowodanów.

Zdrowo, czyli bez cukru
W diecie chorego, węglowodany (głównie o niskim indeksie glikemicznym < 50 IG) powinny dziennie stanowić około 40-50% zawartości posiłków. Tłuszcze powinny zapewnić 30-35% wartości energetycznej diety. Ich nadmierne spożycie, zdaniem dietetyków, prowadzi do znacznego wzrostu poziomu cukru we krwi, pojawienia się acetonu oraz otyłości. Jeśli chodzi o białka, to udział energii pochodzącej z tych składników powinien wynosić 15–20%, przy czym stosunek białka zwierzęcego do roślinnego powinien wynosić co najmniej 50/50%.

W ocenie Ślusarskiej-Staniszewskiej, chory na cukrzycę powinien ograniczyć spożycie żywności zawierającej węglowodany proste, w tym cukry dodane (słodycze, ciastka, żywność wysokoprzetworzona, oczyszczone produkty zbożowe, słodkie napoje). Diabetyk powinien natomiast codziennie dostarczać 25-40 g błonnika. - Szczególnie zalecane są frakcje rozpuszczalne w wodzie (pektyny, beta glukany). Błonnik spowalnia proces trawienia węglowodanów, a co za tym idzie, hamuje nagłe skoki glukozy we krwi - tłumaczy specjalistka.

Zwraca ponadto uwagę, że należy pić wodę, herbatę lub kawę, najlepiej nie słodzoną, ograniczyć nabiał do 2 porcji dziennie, unikać napojów słodzonych, a spożycie soków zredukować do małej szklanki. - W sumie powinno się wypijać w ciągu dnia 30 ml płynów na 1 kg masy ciała.

Ważne jest też regularne spożywanie 5-6 posiłków dziennie. - Aby utrzymać prawidłową glikemię należy jeść regularnie 5-6 małych posiłków i dbać o niski Indeks Glikemiczny i Ładunek Glikemiczny posiłków. Warto korzystać z tabel IG i ŁG, które można znaleźć w internecie - radzi specjalistka.

Najlepsze "al dente"
Jeśli chcemy obniżyć IG i ŁG w diecie należy jeść niedojrzałe owoce, produkty zbożowe pełnoziarniste, unikać produktów pszennych (jeść pieczywo żytnie razowe, ryż naturalny, gruboziarniste kasze, makaron razowy, żytni, gryczany), nie gotować długo ziemniaków, ryżu, kaszy czy makaronu - najlepiej by były "al dente". - Jeżeli nie ma takiej konieczności nie należy rozdrabniać i rozgniatać warzyw i owoców, a spożywać je w całości. Warto ponadto zestawiać posiłki tak, aby znajdowała się w nich każda grupa podstawowych składników odżywczych (węglowodany, białka, tłuszcze) - wyjaśnia dietetyk.

Zaleca też, aby produkty o wyższym IG łączyć z tymi o niskim, np. owoce najlepiej jest spożywać z płatkami owsianymi lub dodatkiem otrąb z owsa, dzięki czemu cukier znacznie wolniej dostanie się do krwiobiegu.

Czytanie etykiety to podstawa
Jej zdaniem, do produktów dedykowanych diabetykom trzeba odnosić się z rezerwą i przede wszystkim czytać etykiety na opakowaniach.

- Produkty dla diabetyków często są droższe, mogą zawierać więcej tłuszczów trans, słodzików, polioli (np. częstą substancją słodzącą w takich produktach jest fruktoza), niekiedy mają one tak samo dużo (albo więcej) kalorii i cukrów jak zwykłe standardowe (tylko np. zamiast sacharozy, mamy fruktozę).

Zdaniem Ślusarskiej-Staniszewskiej, stosowanie słodzików w diecie jest dopuszczalne.
- PTBO i PTD potwierdzają bezpieczeństwo stosowania niskokalorycznych substancji słodzących w produktach żywnościowych i rekomendują zastępowanie nimi sacharozy przez osoby z rozpoznaniem nadwagi i otyłości, a szczególnie w sytuacji występowania zaburzeń gospodarki węglowodanowej (nieprawidłowej glikemii na czczo, nietolerancji glukozy i z cukrzycą typu 2).

Dietetyk uważa, że w diecie osoby chorej na cukrzycę nie może zabraknąć takich produktów jak: soja, fasola, soczewica, groch, fasolka szparagowa (zawierają błonnik), orzechy (błonnik, magnez, witamina E), kasza jęczmienna, jaglana, gryczana (błonnik, witaminy z gr. B), większość warzyw i kiełków (oprócz puree z ziemniaków), czosnek i cebula (obniżają poziom cukru zarówno w postaci surowej jak i gotowanej).

Przypomnijmy, że w tym roku zdrowe odżywianie jest motywem przewodnim obchodów Światowego Dnia Cukrzycy. Dlatego w listopadzie na całym świecie organizowane są obecnie "śniadania w kolorze blue", promujące profilaktykę cukrzycy i mobilizujące pacjentów do aktywnej walki z chorobą.

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum