Czy pogotowie przyjedzie? O tym musi zdecydować dyspozytor medyczny... Nie do wszystkich wzywających przyjedzie karetka. Około połowa wezwań pogotowia w kraju jest kwalifikowana przez dyspozytorów medycznych jako wezwania nieuzasadnione. Fot. PTWP

Ludzie dzwoniący na pogotowie często dramatyzują w sprawach błahych, a zupełnie bez emocji potrafią podejść do przypadków naprawdę ciężkich, tragicznych - mówi nam jeden z dyspozytorów medycznych. Około połowa wezwań jest uznawana za nieuzasadnione. Czy wprowadzone 4 lata temu procedury zbierania wywiadu medycznego spowodowały, że zmalało ryzyko popełnienia błędu przy zakwalifikowaniu wezwania?

Dyspozytor zareaguje wysłaniem karetki, gdy w oparciu o wywiad medyczny uzna, że doszło do "stanu nagłego zagrożenia zdrowia lub życia". To dość ogólne kryterium jest przez dzwoniących do pogotowia ratunkowego zwykle pojmowane subiektywnie, intuicyjnie. Szczegółowe informacje o tym, w jakich stanach nagłych można liczyć na pomoc pogotowia są dostępne na stronach internetowych Ministerstwa Zdrowia, NFZ, a także szpitali.

"Nie możemy zbagatelizować zaburzenia rytmu serca, nagłego i silnego bólu w klatce piersiowej, utraty przytomności, nagłego i ostrego bólu brzucha, drgawek, nasilonych duszności, masywnego krwotoku, czy uporczywych wymiotów. Karetki wysyłane są również do nagłych urazów mechanicznych, złamań czy skręceń; jednak jedynie w przypadku, kiedy nie jest możliwa inna forma transportu do szpitala, np. prywatnym samochodem" - czytamy w instruktażu dla wzywających pogotowie zamieszczonym na stronie Szpitala Średzkiego Serca Jezusowego w Środzie Śląskiej.

Kanon pytań
Nie do wszystkich wzywających przyjedzie karetka. Około połowa wezwań pogotowia w kraju jest kwalifikowana przez dyspozytorów medycznych jako wezwania nieuzasadnione. Istnieje jednak trudna do jednoznacznego określenia czerwona linia wyznaczająca granicę, poza którą może dojść do błędnej decyzji o niewysłaniu zespołu ratownictwa medycznego.

Od 1 lipca 2014 r. obowiązuje Rozporządzenie Ministra Zdrowia (z dnia 10 stycznia 2014 r.) w sprawie ramowych procedur przyjmowania wezwań przez dyspozytora medycznego i dysponowania zespołami ratownictwa medycznego. Podstawą do jego opracowania był dokument zawierający procedury ustalone przez zespół powołany dzięki wspólnej inicjatywie Związku Pracodawców Ratownictwa Medycznego SP ZOZ, Polskiej Rady Ratowników Medycznych, Polskiego Towarzystwa Pielęgniarstwa Ratunkowego i Społecznego Komitetu Ratowników Medycznych.

Dyspozytorów medycznych obowiązuje dostosowany do konkretnej sytuacji kanon pytań, które należy zadać zgłaszającemu zdarzenie medyczne, aby zminimalizować możliwość popełnienia błędu w czasie przyjmowania zgłoszenia. Resort zdrowia, choć obowiązuje ministerialne rozporządzenie, nie podjął jednak jednoznacznej decyzji w sprawie standaryzacji procedur dla dyspozytorów w skali ogólnopolskiej. O wprowadzeniu konkretnych zasad ostatecznie decyduje dysponent.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.