Cieszyński o zakupie przez MZ masek niespełniających norm: zażądaliśmy wymiany lub zwrotu pieniędzy Wiceminister Cieszyński tłumaczył, że na skrzynkę MZ przez ostatnie tygodnie trafiło ok. 1000 ofert dotyczących zakupów środków ochrony osobistej przed koronawirusem. Fot. leo2014/pixabay (zdj. ilustracyjne)

- Moja rola dotycząca zakupu maseczek od pana Łukasza G. polegała na tym, że z ramienia MZ nadzoruję zakupy i rezerwy na czas epidemii. Z racji moich obowiązków, także i ta oferta była analizowana - wyjaśniał swój udział w zakupach wadliwych maseczek przez resort zdrowia - wiceminister Janusz Cieszyński, podczas konferencji prasowej we wtorek (12 maja).

Sprawę, do której odniósł się wiceszef resortu opisała Gazeta Wyborcza w artykule "Wyborcza ujawnia: 5 mln zł za bezużyteczne maseczki dla znajomego ministra Szumowskiego z nart”.

Wiceminister Cieszyński tłumaczył, że na skrzynkę MZ przez ostatnie tygodnie trafiło ok. 1000 ofert dotyczących zakupów środków ochrony osobistej przed koronawirusem. Powiedział, że on sam nie zna Łukasza G., którego traktował jak każdego innego kontrahenta. Wprawdzie ten otrzymał kontakt do niego za pośrednictwem ministra Szumowskiego, jednak na tym rola ministra zdrowia się skończyła.

- W tym artykule padają takie stwierdzenia, że pan Łukasz G., był bardzo dobrym znajomym ministra Szumowskiego. Tymczasem minister korzystał z jego usług kilka lat temu - wyjaśnił.

Wcześniej do sprawy odniósł się minister Szumowski. Wyjaśnił, że mężczyzna, który powoływał się na kontakt z nim, to instruktor narciarski, z którym kiedyś jeździł na nartach. Otrzymał numer telefonu do wiceministra Cieszyńskiego zajmującego się zakupami.

Wiceminister Cieszyński podkreślił, że przeanalizowano ofertę Łukasza G. pod kątem ilości, terminów dostawy. - W tamtym okresie, kiedy nie było sprzętu ochronnego, te terminy były bardzo ważne. Był też przedstawiony certyfikat, który potwierdzał autentyczność towaru. Dokonaliśmy też weryfikacji firmy, która jest producentem masek. Ta firma jest na rynku od 1996 roku. Płatności za produkty dokonaliśmy dopiero po odbiorze towaru - zaznaczył wiceminister Cieszyński.

I dodał. Bardzo ważne był dla nas przede wszystkim czas, jak również brak wymaganych przedpłat. - Za towar zapłaciliśmy kilkanaście procent mniej niż cena ofertowa.  W mojej ocenie, gdy nie było przedpłaty i był szybki termin odbioru, ta cena była uzasadniona - podkreślił. - Dysponując tymi danymi w sytuacji, gdy brakuje tego sprzętu na rynku uznaliśmy, że powinniśmy tego zakupu dokonać.

Wyjaśnił też, że 30 kwietnia w związku z doniesieniami medialnymi dokonano weryfikacji jakości sprowadzonych towarów, które trafiły do magazynu. - 4 maja poprosiliśmy o przebadanie maseczek dostępnych w magazynie. 5 maja otrzymaliśmy wyniki badań, które wskazywały, że normy nie zostały spełnione. Natychmiast skontaktowaliśmy się z panem Łukaszem G. i zaprosiliśmy go 6 maja na rozmowy, informując o wynikach badań - zaznaczył wiceszef resortu.

Jak dodał, z uwagi na dotychczas prowadzone rozmowy z Łukaszem G. oraz kontrahentami w dniach 6 i 11 maja br., na których przedstawione były roszczenia Ministerstwa Zdrowia (m. in. w zakresie wad dostarczonego produktu), inne kroki prawne nie były podejmowane. - Zażądaliśmy albo wymiany towaru na zgodny z normami albo zwrotu pieniędzy - zaznaczył wiceminister Cieszyński, podkreślając, że resort zdrowia - jeśli okaże się to konieczne - nie cofnie się przed koniecznymi krokami prawnymi wobec dostawcy i zawiadomi prokuraturę, jeśli okaże się że MZ padło ofiarą oszustwa.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.