Badania gamet otrzymanych z ludzkich zarodkowych komórek macierzystych pozwoliły na analizę genów zaangażowanych w powstawanie komórek jajowych i plemników.

Zdaniem autorów pracy opublikowanej na łamach czasopisma „Nature", naukowców ze Stanford University, badania te przyczynią się do lepszego zrozumienia przyczyn bezpłodności kobiet i mężczyzn.

Renee Reijo-Pera wraz z kolegami zaprojektowali doświadczenie pozwalające na zbadanie genów i mechanizmów zaangażowanych w powstawanie gamet. Badali cztery linie zarodkowych komórek macierzystych - dwie męskie i dwie żeńskie i wykazali, że gen o nazwie DAZL jest odpowiedzialny za wczesne etapy powstawania komórek jajowych i plemników. Ponadto naukowcy odkryli, że dwa blisko spokrewnione z nim geny – DAZ i BOULE są niezbędne na dalszych etapach rozwoju gamet.

Mutacje w tych genach są związane z bezpłodnością u ludzi, ale ponieważ żaden z nich nie jest obecny u myszy dotychczas było bardzo trudno lepiej je zbadać. Praca naukowców z Uniwersytetu Stanforda pozwoli na dalszą analizę różnicowania gamet i lepsze zrozumienie przyczyn bezpłodności związanej z nieprawidłowym powstawaniem komórek jajowych i plemników.