Aktywność fizyczną powinna poprzedzić konsultacja z lekarzem

Autor: PAP/Rynek Zdrowia • • 15 sierpnia 2011 12:44

Nawet osoby uważające się za zupełnie zdrowe powinny, przed podjęciem regularnej aktywności fizycznej, skonsultować się z lekarzem - twierdzi dr Katarzyna Cybulska, kardiolog Centrum Kardiologii Allenort w Warszawie.

Aktywność fizyczną powinna poprzedzić konsultacja z lekarzem

Specjalistka zaznacza, jedynie mężczyźni przed 45. rokiem życia i kobiety, które nie ukończyły 55 lat, bez stwierdzonej choroby serca lub czynników ryzyka choroby niedokrwiennej serca, mogą podejmować każdą formę aktywności fizycznej bez nadzoru. 

Osoby starsze lub te, u których stwierdzono jeden lub więcej czynników ryzyka chorób układu krążenia, takich jak nadciśnienie tętnicze, zaburzenia lipidowe, cukrzyca i otyłość, przed rozpoczęciem intensywnych ćwiczeń powinny najpierw wykonać test wysiłkowy. 

Zdaniem dr Cybulskiej najbardziej korzystne dla serca są wysiłki aerobowe - organizm pobiera duże ilości tlenu, a układ krążenia i płuca aktywnie pracują. Takie dotlenienie organizmu dają: pływanie, marszobiegi i jazda na rowerze, a także spacery, wchodzenie po schodach, drobne porządki w domu oraz praca w ogrodzie.

Mniej korzystne dla serca są wysiłki anareobowe (beztlenowe) np. ćwiczenia na siłowni, zapasy i podnoszenie ciężarów oraz dźwiganie ciężarów powyżej 3-4 kg, pchanie samochodu czy przesuwanie mebli.

Według dr Cybulskiej nie zapewniają one wystarczającego dotlenienia tkanek, co z kolei sprzyja gromadzeniu się w nich toksycznych substancji. Powodują też znaczny wzrostu ciśnienia tętniczego. 


Specjalistka dodaje, że regularne ćwiczenia, najlepiej aerobowe, mogą obniżyć ciśnienie tętnicze o 5-10 mm Hg, ponieważ zwiększają elastyczność naczyń krwionośnych. Trening zmniejsza także masę ciała. Nie należy jednak rozpoczynać wysiłku, jeżeli ciśnienie przekracza górną granicę normy, czyli 140/90 mm Hg. 

Ćwiczenia powinno się rozpoczynać 2-3 godziny po posiłku, najlepiej od rozgrzewki, by uniknąć kontuzji stawów lub mięśni. Na początek może to być wolny marsz, następnie skłony, wymachy rękami i nogami oraz kilka przysiadów. Na rozgrzewkę trzeba poświęć 5-10 minut. 

Specjalistka doradza, aby zwracać uwagę na wszelkie dolegliwości ze strony układu krążenia. Jeśli w czasie ćwiczeń pojawią się ucisk za mostkiem, kołatanie serca, duszność lub zawroty głowy, lepiej przerwać trening i skonsultować się z lekarzem. Osoby, które leczą się z powodu nadciśnienia tętniczego, na wszelki wypadek powinny mieć przy sobie szybko działający lek obniżający ciśnienie. 

Aktywność fizyczna wspomaga działanie wielu leków stosowanych u osób z chorobami układu krążenia, takich jak beta-blokery, kwas acetylosalicylowy, leki hipotensyjne, przeciwcukrzycowe, obniżające stężenie cholesterolu, a nawet przeciwdepresyjne. 


Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum