Weryfikacja ubezpieczenia na czerwono, czyli eWUŚ w praktyce

Autor: RR/Rynek Zdrowia • • 02 stycznia 2013 18:01

Dla prezes Porozumienia Pracodawców Ochrony Zdrowia środa (2 stycznia) to sądny dzień. Przed południem w jej przychodni stawiło się dwudziestu kilku pacjentów. Aż w siedmiu przypadkach system elektronicznej Weryfikacji Uprawnień Świadczeniobiorców (eWUŚ) nie potwierdził ich ubezpieczenia.

Weryfikacja ubezpieczenia na czerwono, czyli eWUŚ w praktyce

- Byli zaskoczeni, że ich nazwiska wyświetliły się na czerwono, a więc, że nie są ubezpieczeni. Nie rozumieją, że w takiej sytuacji muszą wypełnić oświadczenie, a to spowalnia pracę przychodni - opowiada dr Bożena Janicka.

- Samo oświadczenie nie jest skomplikowane, ale np. zdarza się, że pacjent nie zabrał okularów, więc musi wrócić do domu, żeby je wypełnić. Tym samym dzisiaj nie zostanie przyjęty, bo dzisiaj na wizytę zapisało się kilkadziesiąt osób - dodaje.

- Przed sobą na biurku mam 48 kart pacjentów, z przychodni chyba nie wyjadę do późnego wieczora. Ręce opadają! - skarży się Janicka, choć jako prezes PPOZ zaznacza, że jej organizacja opowiada się za systemem eWUŚ.

Z innym problemem zetknęła się Elżbieta Marcinkowska, kierownik Przychodni Rejonowo-Specjalistycznej przy ul. Czumy w Warszawie, wchodzącej w skład Samodzielnego Zespołu Publicznych Zakładów Lecznictwa Otwartego Warszawa Bemowo.

- Mamy trochę zamieszania. Zmieniał nam się kolor oznaczeń pacjentów, to znaczy ich status. Raz pacjent oznaczony był na czerwono, za chwilę na zielono. Dlaczego? Nie wiem. Prawdopodobnie chodzi o współdziałanie naszego systemu z systemem eWUŚ - przypuszcza Marcinkowska.

Uważa, że potrzeba jeszcze kilku dni, żeby to dograć. - Ale generalnie większych problemów nie było. Największe kłopoty były z weryfikacją uprawnień studentów. To przeważnie oni musieli wypełniać oświadczenia - dodaje.

Konieczna kampania informacyjna
Zdaniem Bożeny Janickiej konieczne jest przeprowadzenie szerokiej kampanii informacyjnej skierowanej do pacjentów, "żeby mogli wcześniej zapoznać się choćby ze wzorem oświadczenia, które widzą pierwszy raz dopiero u nas, w przychodni, bo nigdzie nie było publikowane".

Inaczej ocenia to minister Bartosz Arłukowicz. Twierdzi, że przed 1 stycznia prowadzona była akcja informacyjna skierowana do pacjentów i świadczeniodawców (podaje przykłady: informacje dotyczące eWUŚ można znaleźć na stronach internetowych NFZ i MZ, można uzyskać je także w oddziałach NFZ oraz za pomocą infolinii MZ - 22 831 45 51).

Nie wchodząc w meritum sporu, można postawić pytanie o skuteczność akcji informacyjnej adresowanej do pacjentów. Natomiast faktem jest, że przeszkolono ok. 11 tys. osób, które zajmują się rejestracją pacjentów w placówkach ochrony zdrowia w całej Polsce.

- Zależało nam na szkoleniu osób, które rejestrują pacjentów, aby w przypadku, gdy zapali się czerwony komunikat, miały świadomość, że nie oznacza to, iż pacjentowi nie przysługuje świadczenie. Jeżeli pacjent ten ma uprawnienia i złoży oświadczenie, wówczas jego status będzie taki sam, jak osoby której zapaliło się zielone światło - wyjaśnia Agnieszka Pachciarz, prezes NFZ.

Andrzej Troszyński, rzecznik NFZ mówi natomiast:  - W ostatnim półroczu wykonaliśmy sporo działań związanych, po pierwsze z samą informatyzacją, po drugie z poprawą funkcjonowania Centralnego Wykazu Ubezpieczonych - tu trzeba wspomnieć o współpracy z Ministerstwem Administracji i Cyfryzacji oraz z ZUS i KRUS - i po trzecie, w zakresie informacyjnym.

Wyjaśnia, że w tym ostatnim obszarze przeprowadzono szkolenia dla osób zajmujących się rejestracją pacjentów. Natomiast do samych pacjentów skierowana była akcja informacyjna - dni otwarte w oddziałach NFZ.  - Takiej skali prac nie pamiętam. Przyniosło to efekt, bo dzisiaj (2 stycznia) nie było niepokojących sygnałów w sprawie eWUŚ.

Wydaje się, że pracownicy zajmujący się rejestracją wiedzą, co robić, gdy komunikat o uprawnieniach pacjenta wyświetla się na czerwono. Zaskoczeni i zszokowani są natomiast sami pacjenci. Dotąd byli przekonani, że będą mogli skorzystać z pomocy lekarza, bo wcześniej nie mieli z tym kłopotu...

- Żeby uniknąć takich problemów, konieczne jest uporządkowanie rejestrów ubezpieczeniowych - uważa Jacek Krajewski, prezes Federacji Porozumienie Zielonogórskie. Dodaje, że wypełnione przez pacjentów oświadczenia będą musiały być archiwizowane i przesyłane do NFZ.

Czyszczenie rejestrów
Również zdaniem dr. Andrzeja Kuśmierza, dyrektora Centrum Zarządzania w Sektorze Zdrowia przy Akademii Leona Koźmińskiego, sprawne działanie elektronicznej Weryfikacji Uprawnień Świadczeniobiorców (eWUŚ) będzie zależało od tego, jak aktualna będzie baza danych w ZUS, KRUS oraz Centralnym Wykazie Ubezpieczonych.

Na marginesie warto wyjaśnić, że od 1 stycznia dane z ZUS i KRUS są przesyłane do NFZ codziennie; do końca 2012 r. trafiały do Funduszu raz w tygodniu.

- Korzystnym efektem wprowadzenia eWUŚ jest uporządkowanie i zaktualizowanie Centralnego Wykazu Ubezpieczonych - podkreśla Andrzej Kuśmierz.

Agnieszka Pachciarz zwraca uwagę, że przed wdrożeniem systemu, przeprowadzono "czyszczenie" rejestrów osób ubezpieczonych i w większości są one uporządkowane. Twierdzi, że zaszłości nawet sprzed 10, 15 lat zostały w zdecydowanej większości wyjaśnione.

Ale przyznaje równocześnie, że osoby ze statusem ''brak potwierdzenia'' na pewno pojawią się jeszcze w styczniu, marcu lub kolejnym roku, czy za 10 lat, co wynika z samego procesu zgłaszania osób do ubezpieczenia.

 - System nie był łatwy do wdrożenia, ponieważ to pierwszy tego rodzaju projekt o charakterze informatycznym na styku świadczeniodawca, pacjent, płatnik - ocenia prezes NFZ.

Z dziećmi zawsze kłopot
Zdaniem Bożeny Janickiej jego funkcjonowanie usprawniłoby automatyczne nadawanie dzieciom statusu uprawnionych do korzystania z opieki medycznej. Dziwi się, że przy dzieciach pokazuje się czerwone światełko, skoro zgodnie z ustawą mają uprawnienia.

- Była propozycja, żeby dzieci zawsze miały zielone światło, a NFZ i MZ miały zajmować się rozliczeniem. Nic z tego nie wyszło - zauważa Janicka.

Z kolei na problem z ubezpieczeniem zdrowotnym dzieci, które ukończyły 18 lat, zwraca uwagę Federacja Porozumienie Zielonogórskie.

Czytaj: Porozumienie Zielonogórskie apeluje ws. ubezpieczenia zdrowotnego pełnoletnich uczniów http://www.rynekzdrowia.pl/Ubezpieczenia-zdrowotne/Porozumienie-Zielonogorskie-apeluje-ws-ubezpieczenia-zdrowotnego-pelnoletnich-uczniow,126633,4.html

Jacek Krajewski, prezes Federacji Porozumienie Zielonogórskie, prowadzi również Praktykę Lekarza Rodzinnego w Udaninie na Dolnym Śląsku.

- Po zainstalowaniu wszystkich narzędzi system funkcjonował bez zastrzeżeń. W środę na ponad 60 pacjentów miałem jedną osobę, która oznaczona była kolorem czerwonym i musiała wypełnić oświadczenie - twierdzi Krajewski.

- Nie wiem, czy to efekt dobrej współpracy instytucji odpowiedzialnych za ubezpieczenie pacjentów, czy po prostu przypadek, że była tylko jedna osoba - zastanawia się.

- Moje wrażenie po dzisiejszym dniu jest takie, że system zafunkcjonował. Za kilka dni, kiedy wpłyną informację od innych lekarzy, będzie można powiedzieć coś więcej - mówi Krajewski i zauważa, że kłopoty mogą mieć ci, którzy mają problemy z aplikacjami, wcześniej nie testowali eWUŚ i dopiero teraz go instalują.

Do wprowadzenia systemu od wieli miesięcy przygotowywały się szpitale. - System działał bardzo dobrze, nie zawieszał się, nie było kłopotu z dostępem. Został wcześniej, pod koniec ubiegłego roku, skonfigurowany z wewnętrznym systemem rejestracji pacjentów, w poradniach jest dodatkowa aplikacja z eWUŚ - wyjaśnia Marta Laska, rzecznik prasowy Szpitala Uniwersyteckiego nr 1 im. dr. A. Jurasza w Bydgoszczy.

Zapewnia, że wszystko przebiega sprawnie. - Dzisiaj mieliśmy sporo pacjentów, do godziny 13 zarejestrowało się około 500 osób do poradni specjalistycznych. W około 10 proc. przypadków pojawił się czerwony kolor. W takich sytuacji pacjenci wypisywali oświadczenia o ubezpieczeniu. Potem zweryfikuje je Fundusz.

NFZ uważa, że pierwsza kompleksowa ocena funkcjonowania eWUŚ będzie możliwa po pierwszym kwartale 2013 roku.

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum