Ubezpieczenia dodatkowe: nie znamy modelu docelowego

Powiem dość obrazoburczo: nie ma ubezpieczeń zdrowotnych. Nie ma, ponieważ nie ma ich prawnej definicji - ocenia Adam H. Pustelnik, wiceprzewodniczący Komisji Ubezpieczeń Zdrowotnych i Wypadkowych Polskiej Izby Ubezpieczeń.

Rynek Zdrowia: - Jak obecnie wygląda sytuacja wyjściowa rynku dodatkowych ubezpieczeń zdrowotnych w Polsce?

Adam Pustelnik: - Z jednej strony mamy rozwinięte usługi przedpłacone w firmach medycznych (abonamenty), z drugiej strony próby tworzenia produktów ubezpieczeniowych przez zakłady ubezpieczeń, ale obie te formy działalności ubezpieczeniowej nie znajdują odzwierciedlenia w przepisach prawa.

Trudno zachęcać ludzi do kupowania czegoś, czego nie da się zdefiniować i dotknąć. Wszyscy rozmawiamy od 20 lat o dodatkowych ubezpieczeniach, ale nie wiemy czym one są.

- Do jakiego modelu docelowego ubezpieczeń zdrowotnych w Polsce zdążamy?

- W rzeczywistości w Polsce w tej chwili jest miejsce jedynie na tzw. ubezpieczenia równoległe (suplementarne), czyli musimy zapłacić drugi raz za to samo - czy to w formie abonamentu czy ubezpieczenia.

Czy to jest rozwiązanie docelowe? Jeżeli tak, to rynek jest mocno ograniczony. Bo ilu będzie takich ludzi, którzy zechcą zapłacić drugi raz za to, co powinni dostać w systemie publicznym, a ich jedynym benefitem będzie otrzymanie usługi medycznej szybciej i lepszej jakości?

Jeżeli z kolei mówimy o konkurencji (płatników, czy też ubezpieczeniach komplementarnych, które pojawiły się w projekcie ustawy), to trzeba spełnić pewne warunki. W przypadku ubezpieczeń komplementarnych, koszyk świadczeń gwarantowanych nie może obejmować wszystkiego. W przeciwnym razie ubezpieczenia komplementarne się nie rozwiną. Nie ma przestrzeni na dodatkowe ubezpieczenie, nie ma produktów.

Jeżeli natomiast mielibyśmy do czynienia z konkurencją płatników, to trzeba jasno określić, do czego mają się przygotować firmy ubezpieczeniowe? O co będziemy konkurować? Jeżeli mówi się o podziale i decentralizacji NFZ, to firmy ubezpieczeniowe będą gotowe do konkurencji nawet z Funduszem (jego samodzielnymi oddziałami), ale pod warunkiem, że z wyprzedzeniem będą znane reguły gry, ramy nowego systemu.

- Co powinno zachęcić Polaków do kupowania polis? Co może być podstawowym impulsem do rozwoju tego rynku?

- Najważniejszym impulsem, i mówię to z całą odpowiedzialnością, jest pokazanie, co znajduje się na końcu drogi reform. 20 lat mówi się o ubezpieczeniach zdrowotnych, ale ja dalej nie wiem co ma się wydarzyć.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.