Wirtualna opieka po sepsie możliwa także u pacjentów pocovidowych FOT. Shutterstock; zdjęcie ilustracyjne

Program opieki z wykorzystaniem mediów elektronicznych przeznaczony dla osób, które wyleczyły się z sepsy  może pomóc również pacjentom po COVID-19 i osobom, które przeżyły inne poważne choroby - informuje pismo "Annals of the American Thoracic Society".

Sepsa (inaczej posocznica) to zespół objawów, które towarzyszą silnemu zakażeniu organizmu drobnoustrojami. Mogą to być grzyby, wirusy, ale najczęściej sepsę powodują bakterie. Często prowadzi ona do zgonu pacjenta. Według WHO na świecie co 3-4 minuty ktoś umiera z jej powodu.

Dr Stephanie Parks Taylor z Atrium Health w Charlotte (Północna Karolina) oraz współautorzy opisują opracowany i wdrożony przez siebie model wirtualnej opieki nad pacjentami, którzy opuścili szpital po leczeniu sepsy. Wskazują również na sposoby, w jakie ten model opieki może pomóc pacjentom z ciężkim COVID-19, którzy przeżyli chorobę, ale wymagają stałej opieki.

- Nasze wstępne badania dotyczące usług zdrowotnych wykazały, że zalecane praktyki opieki po posocznicy były stosowane niekonsekwentnie w przypadku osób, które przeżyły sepsę, ale stosowanie tych praktyk wiązało się z mniejszą liczbą ponownych hospitalizacji i zgonów po 90 dniach od wypisu ze szpitala - wyjaśniła dr Taylor.

- Zdecydowaliśmy się zaangażować multidyscyplinarną grupę do opracowania mechanizmu zapewniania najlepszej opieki po posocznicy. Biorąc pod uwagę wyzwania, z jakimi boryka się wielu pacjentów po krytycznej chorobie, program wirtualny okazał się idealnym podejściem - dodała.

Program znany jako "STAR" jest prowadzony wirtualnie przez wyspecjalizowaną pielęgniarkę "nawigatorkę". Zapewnia ona opiekę wypisanym ze szpitala osobom, które przeżyły ciężką posocznicę. Pielęgniarka pomaga w świadczeniu opieki za pomocą niskotechnologicznych metod telemedycznych, w tym elektronicznej dokumentacji medycznej (EHR), bezpiecznych usług przesyłania wiadomości i telefonu. Takie pielęgniarki monitorują i wspierają pacjentów z odległej geograficznie lokalizacji.

Program STAR wykorzystuje wirtualną platformę, która rozwiązuje problemy związane ze świadczeniem opieki w warunkach pandemii. Chodzi głównie o obciążenie systemu opieki zdrowotnej z powodu szybkiego wzrostu liczby rekonwalescentów oraz ograniczony dostęp do tradycyjnej podstawowej opieki zdrowotnej z powodu konieczności zachowania fizycznego dystansu.

Dr Taylor podkreśla, że kluczowe znaczenie ma finansowanie i odpowiednie szkolenie dla nawigatorów - w tym edukacja w zakresie sepsy, umiejętności komunikacyjne i świadomość kulturowa. Konieczna jest także właściwa identyfikacja pacjentów wysokiego ryzyka. Zespół opracował i wdrożył oparty na danych algorytm i modele ryzyka w celu identyfikacji pacjentów z wysokim ryzykiem zgonu po wypisie lub ponownej hospitalizacji.

Nawigatorzy STAR są wspierani przez lekarza szpitalnego, który analizuje przypadki i omawia pojawiające się problemy.

Dr Taylor zauważa, że Atrium Health jest zintegrowanym systemem opieki zdrowotnej i że lekarze w mogą w razie potrzeby przystąpić do oceny lub leczenia w domach pacjentów.

Paweł Wernicki - PAP

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

PARTNER SERWISU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.