Trwa telemedyczne przyspieszenie. Co nam zostanie z tej wymuszonej rewolucji? Czy telemedyczny efekt pandemii koronawirusa okaże się trwały? FOT. Arch. RZ

Jednym ze skutków pandemii koronawirusa jest spełnienie marzeń zwolenników cyfryzacji w ochronie zdrowia: 80-90 proc. porad w publicznych i prywatnych przychodniach udzielanych jest teraz zdalnie. Jak sobie z tym radzimy i czy telemedyczny efekt obecnej sytuacji okaże się zjawiskiem trwałym?

• Wszyscy błyskawicznie uczą się, w jaki sposób szybko wdrażać telemedycynę w codziennym życiu.

• Eksperci wskazują, że obecnie większość barier blokujących funkcjonowanie e-zdrowia zostało zlikwidowanych, ale część z nich tylko na czas zagrożenia koronawirusem.

• Pandemia mocno przyspiesza rozwój rynku rozwiązań telemedycznych.

Wprowadzenie przez rząd stanu zagrożenia epidemicznego, a następnie stanu epidemii (od 20 marca br.) spowodowało - oprócz zamknięcia i ograniczenia działalności wielu firm i instytucji - także ogromne przeorganizowanie pracy placówek ochrony zdrowia, w postaci odwoływania planowych zabiegów w szpitalach i ograniczeń w dostępie do lekarzy w przychodniach.

Zamknięte drzwi POZ, włączone telefony
W rezultacie zagrożenia koronawirusem w Polsce, utrudnienia w bezpośrednich kontaktach z lekarzem odczuwa 58,3% uczestników sondażu, jaki 18 marca 2020 roku przeprowadziło Centrum Badawczo-Rozwojowe BioStat i haloDoctor.pl. Utrudnień w kontaktach z lekarzami nie zauważa tylko 21,8%.

W tej sytuacji aż 80% respondentów chce mieć możliwość skorzystania ze zdalnej pomocy lekarskiej (telemedycyny) - wynika z badania. Czy taką pomoc Polacy otrzymują?

- Przeszliśmy w tryb „zamkniętych drzwi”, ale otwartych poradni, bo w środku jest pracujący lekarz. Chodzi  o ograniczenie kontaktu pacjentów między sobą i personelem. Jeżeli już pacjent będzie tego wymagał, to przyjdzie na umówioną godzinę i bezpiecznie go wprowadzimy. Poza tym normalnie pracujemy, udzielając mnóstwo porad, tylko że są one teraz w ponad 90 proc. poradami telemedycznymi, w większości w formie telefonicznej - opisuje Tomasz Zieliński, lekarz rodzinny, wiceprezes Federacji Porozumienie Zielonogórskie i wiceprezes Polskiej Izby Informatyki Medycznej.

Porady tele i wideo
Teleporadę lekarską wprowadziła nowelizacja rozporządzenia ministra zdrowia ws. świadczeń z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej z 31 października 2019 r. (przepisy zaczęły obowiązywać od 5 listopada).

- Od tej pory teleporada w podstawowej opiece zdrowotnej jest taką  samą poradą jak inna, więc nie ma dodatkowego finansowania. Natomiast jeżeli udzielimy teleporady nie swojemu pacjentowi, a pacjentowi, który albo przyjechał z kraju UE, albo jest pacjentem poradni, która została zamknięta, np. ze względu na kwarantannę personelu, to takie świadczenie możemy dodatkowo rozliczyć - tłumaczy Tomasz Zieliński.

comments powered by Disqus

PARTNER SERWISU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.