Sztuczna inteligencja Google’a skuteczna w dokładnym wykrywaniu raka piersi Fot. archiwum (zdjęcie ilustracyjne)

System sztucznej inteligencji (AI) opracowany przez Google’a jest równie dokładny jak lekarze w rozpoznawaniu raka piersi na podstawie badania mammograficznego, może też pomóc w zmniejszeniu liczby błędnych diagnoz. Naukowcy zapewniają, że rozwiązanie może być jeszcze bardziej skuteczne.

Jak podała agencja Reutera, zespół, w skład którego weszli naukowcy z uczelni Imperial College London w stolicy Wielkiej Brytanii i system brytyjskiej opieki zdrowotnej National Health Service (NHS), przeszkolił oprogramowanie do rozpoznawania raka piersi, pokazując sztucznej inteligencji dziesiątki tysięcy zdjęć mammograficznych.

Następnie porównano rezultaty AI z faktycznymi wynikami badań z zestawu prawie 25,9 tys. zdjęć mammograficznych w Wielkiej Brytanii i blisko 3,1 tys. ze Stanów Zjednoczonych.

Badanie wykazało, że system AI może identyfikować nowotwory z podobnym stopniem dokładności jak lekarze radiolodzy, jednocześnie zmniejszając liczbę wyników fałszywie dodatnich o 5,7 proc. w amerykańskiej grupie i o 1,2 proc. w grupie brytyjskiej. Opracowany przez zespół system wykazał również mniejszą liczbę fałszywie ujemnych wyników o 9,4 proc. w grupie z USA oraz 2,7 proc. w grupie z Wielkiej Brytanii.

Jak wyjaśnił Reuters, różnice te odzwierciedlają sposoby odczytu wyników mammografii. W USA odczytuje je tylko jeden radiolog, a badania są przeprowadzane raz na rok lub raz na dwa lata. W Wielkiej Brytanii badania wykonuje się raz na trzy lata, ale są one konsultowane przez dwóch radiologów, a w razie sprzecznych opinii włączany jest również trzeci lekarz.

W osobnym teście zespół porównał rezultaty systemu AI z opiniami sześciu radiologów i stwierdził, że sztuczna inteligencja osiągnęła lepsze wyniki w dokładnym wykrywaniu raka piersi.

Wyniki badania opublikowanego w magazynie "Nature" pokazują, że AI może zwiększyć dokładność badań przesiewowych w kierunku raka piersi, który dotyka jedną na osiem kobiet na świecie.

Według danych stowarzyszenia American Cancer Society radiolodzy mylą się w około 20 proc. przypadków, a połowa kobiet, które przeszły w ostatnich 10 latach badania przesiewowe otrzymały fałszywie dodatni wynik.

Rezultaty badań przeprowadzonych przez należącą do koncernu Alphabet spółkę DeepMind AI, która we wrześniu połączyła się z Google Health stanowią znaczący postęp w potencjalnym wczesnym wykrywaniu raka piersi - podkreślił jeden z autorów badania Mozziyar Etemadi ze szpitala Northwestern Medicine w Chicago w stanie Illinois w środkowozachodniej części USA.

Szefowa działu obrazowania piersi w Harvard's Massachusetts General Hospital Connie Lehman, powiedziała, że wyniki są zgodne z ustaleniami kilku grup wykorzystujących technologię AI do poprawy wykrywania raka na zdjęciach mammograficznych, w tym jej własnych.

Podobał się artykuł? Podziel się!

hcc On-line

Retransmisja sesji:

Kardiologia – interdyscyplinarne podejście do leczenia chorób sercowo-naczyniowych

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.