Raport: 84 proc. polskich startupów medycznych planuje wejście na zagraniczne rynki w ciągu roku Jedynie 22 proc. startupów zamierza w najbliższym czasie zdobyć nowy rynek w naszym regionie Fot. Archiwum

84 proc. polskich startupów z branży digital health planuje wejść na nowe, zagraniczne rynki w perspektywie najbliższych 12 miesięcy - wynika z najnowszego raportu przygotowanego przez Fundację Startup, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz firmę Roche.

Jak czytamy, najczęściej obieranym przez polskie medtechy kierunkiem są kraje Europy Zachodniej, gdzie zamierza wejść aż 75 proc. firm. Na drugim miejscu (42 proc.) plasuje się Ameryka Północna, a następnie Bliski Wschód (31 proc.). Jedynie 22 proc. startupów zamierza w najbliższym czasie zdobyć nowy rynek w naszym regionie.

Wśród stosowanych przez polskie startupy rozwiązań IT - jak wskazano - przeważają rozwiązania zdalne, takie jak telemedycyna, aplikacje mobilne (mhealth) i webowe, a obszarami cieszącymi się ich największym zainteresowaniem jest kardiologia (31 proc.) i psychologia (23 proc.). Zaznaczono również, że głównymi barierami rozwojowymi jest brak funduszy oraz skomplikowane procedury związane np. z rejestracją produktów. Ponadto ok. 35 proc. firm, jako problem, wskazało brak wykwalifikowanych pracowników, 28 proc. zaznaczyło, że ma dostęp do pacjentów, a 21 proc. do badań klinicznych.

Jednocześnie - jak czytamy - wsparcia zewnętrznych ekspertów oczekuje 19 proc. badanych, a kolejne 14 proc. potrzebuje dodatkowej wiedzy medycznej. Dość duże zapotrzebowanie jest również na wiedzę prawną (16 proc.).

Autorzy raportu wskazują również na istotne dla sektora starupów wsparcie ze strony sektora publicznego i ułatwienia administracyjno-prawne we wspieraniu rozwoju innowacyjności. Zaznaczają jednak, że nadal istnieją trudności wynikające z wyceny własności intelektualnej, patentowania, skomplikowane procedury administracyjne czy braki w zakresie otoczenia wspierającego komercjalizację.

Podkreślono, że w zakresie współpracy z partnerami biznesowymi istotne jest wsparcie marketingowe i weryfikacja założeń biznesowych. Wskazano też, że startupy chętniej niż z uczelniami współpracują bezpośrednio z naukowcami.

Z raportu wynika, że połowa startupów nie posiada własnych patentów. To kolejna bariera rozwojowa, ponieważ - jak czytamy - "to właśnie patenty chroniące własność intelektualną i ograniczające ryzyko skopiowania pomysłów przez podmioty konkurencyjne mogą być podstawą szybkiego rozwoju biznesu".

Ponad połowa medtechów korzysta ze wsparcia Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

PARTNER SERWISU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.