Wdrożenie zintegrowanego systemu komunikacyjnego może poprawić funkcjonowanie szpitala i przynieść wymierne oszczędności. Na rynku są już dostępne wyspecjalizowane rozwiązania, które nie wymagają dużych inwestycji.
Lekarze i pielęgniarki z telefonami komórkowymi, przyciski włączające sygnalizację świetlną (albo dźwiękową) przy łóżkach pacjentów, tu i ówdzie jakiś telefon stacjonarny. Taką mieszaninę rozwiązań telekomunikacyjnych z różnych epok spotkamy w większości polskich szpitali. Ma ona jedną, najważniejszą zaletę - jest i nie wymaga dodatkowych inwestycji. Niestety, są też wady.
Gdyby praca była za darmo...
Co dzieje się gdy pacjent wciśnie przycisk obok swojego łóżka? Nad drzwiami do sali zapali się sygnalizator, ewentualnie odezwie się sygnał dźwiękowy. Pielęgniarka musi podejść, by sprawdzić, jaka była przyczyna wezwania. O ile oczywiście nie przeoczy sygnału (bo znajduje się poza zasięgiem sygnalizacji). Niezależnie od tego, czy osobista wizyta jest konieczna, czy też nie, za każdym razem trzeba przeznaczyć kilka minut na dojście. To strata, którą trudno obliczyć, ale której nie można pomijać chcąc racjonalnie zarządzać czasem pracowników.
Inna sytuacja. Dyżurny SOR otrzymuje informację o przybyciu nowego pacjenta. Musi wezwać odpowiedni personel. Dzwoni do pierwszego z lekarzy. Ten jednak jest akurat w części budynku, w której grube mury utrudniają działanie telefonów komórkowych - dyżurny „rozmawia” z pocztą głosową. Następnie dzwoni do kolejnego. Ten z kolei ma inne, pilne zajęcie i nie może przyjąć wezwania. W trakcie rozmowy z trzecim z lekarzy do dyżurnego próbuje dodzwonić się pierwszy, który właśnie dostał SMS z powiadomieniem o nieodebranym połączeniu. Czas traci nie tylko dyżurny, ale i lekarz.
Gdyby zsumować te straty w skali całego szpitala i przeliczyć według stawek godzinowych personelu, mogłoby się okazać, że tradycyjne, „beznakładowe” systemy komunikacji wcale nie są takie tanie, na jakie wyglądają.
Komunikacja zaprojektowana dla szpitali
A można inaczej. Na rynku są już zintegrowane systemy komunikacyjne dedykowane dla branży medycznej. Jednym z nich jest rozwiązanie, które proponuje swoim Klientom Orange Polska.
Prosty system, który uzupełnia tradycyjny guzik przy łóżku oraz lampkę nad drzwiami o telefon przyjmujący powiadomienia u pielęgniarki i intercom przy łóżku pacjenta daje poczucie bezpieczeństwa pacjentowi, zaś pielęgniarka,zanim podejdzie do chorego, dowiaduje się przez telefon, czego pacjent oczekuje i nie traci czasu .
- « POPRZEDNIA
- 1
- 2
- NASTĘPNA »
- 17:29 Czechy zaapelowały do Polski, Niemiec i Szwajcarii o przyjęcie pacjentów z Covid-19
- 17:26 Minister zdrowia: teleporady były nadużywane, dlatego ograniczamy ich stosowanie
- 17:13 Zachodniopomorskie szpitale inwestują m. in. w sprzęt. Jest dotacja marszałkowska
- 16:53 OZZL: nie wynaleziono jeszcze samoobsługowych szpitali i przychodni
- 16:37 Szef MZ: pomyliliśmy się, przekazując liczbę zaszczepionych lekarzy do NIL
- 16:07 Szczepienie ozdrowieńców jedną dawką? "Na razie decyzja nie została podjęta"
- 15:36 Niedzielski: po apogeum trzeciej fali decyzje dot. luzowania obostrzeń będą odważniejsze
- 15:24 Szef MZ o drugiej dawce szczepionki w innym terminie. "Nie ma jeszcze żadnej decyzji"
- 15:10 Dzienna liczba zakażeń, zajęte łóżka i respiratory. Jakie są prognozy dla szczytu trzeciej fali?
- 14:55 Podkarpackie: zajętych ponad 70 proc. łóżek covidowych w regionie
- 14:39 Niemcy: każdy obywatel ma prawo do jednego bezpłatnego testu tygodniowo
- 14:26 Pomorskie też objęte lockdownem. Zamknięte zostaną m.in. kina, hotele, teatry, baseny
- 1 Liczba potwierdzonych zakażeń koronawirusem w Polsce to 1 766 490, zmarło 44 912 pacjentów
- 2 Dworczyk: podanie drugiej dawki szczepionki przeciwko Covid-19 później, zmiany dla ozdrowieńców
- 3 Kolejne wirusy przekraczają granicę świata ludzi i zwierząt. Czy to tylko incydenty?
- 4 Władze GUMed o słowach prof. Morysia dot. zdawalności studentów: "to prywatne opinie"
- 5 W szpitalach przybywa młodych pacjentów z Covid-19. Będzie jeszcze gorzej?
- 6 Niedzielski: sytuacja się pogarsza. Uruchamiamy szpitale tymczasowe w dziewięciu województwach
- 7 Pomorskie też objęte lockdownem. Zamknięte zostaną m.in. kina, hotele, teatry, baseny
- 8 Polski pacjent "zero": po przejściu COVID-19 nadal odczuwam dolegliwości
- 9 Skoro nie mogliśmy być mądrzy przed pandemią COVID-19, spróbujmy teraz
- 10 Dodatek covidowy różnicuje szpitale. Ile dostali potentaci, a ile reszta?
- 11 Krajowa Sieć Onkologiczna od 2022 w całej Polsce. Pacjenci: chcemy zewnętrznej kontroli Sieci
- 12 Likwidacja wolontariatu zagraża szkoleniu młodych lekarzy w trybie pozarezydenckim
Newsletter
Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku
Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze
Follow @rynekzdrowiaRSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych