PAP/Rynek Zdrowia | 28-10-2019 20:00

NRL: niezbędne jest określenie standardów udzielania świadczeń telemedycznych

Niezbędne jest szczegółowe określenie standardów i wytycznych w zakresie udzielania świadczeń telemedycznych, co zagwarantuje bezpieczeństwo i ochronę pacjentów i lekarzy – wskazało w opublikowanym w poniedziałek (28 października) stanowisku prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej.

Fot. archiwum (zdjęcie ilustracyjne)

Samorząd lekarski zauważa, że w ostatnich latach doszło do znacznego zwiększenia liczby świadczeń udzielanych telemedycznie i świadczeniodawców oferujących takie usługi. W stanowisku NRL wskazano, że jest to zjawisko naturalne wynikające z rozwoju technologicznego i cyfrowego polskiego społeczeństwa. Oceniono jednocześnie, że zagrożeniem, z którym trzeba się zmierzyć, jest brak pewności, że jakość wszystkich oferowanych usług telemedycznych jest równa jakości usług udzielanych w trybie stacjonarnym.

W ocenie prezydium NRL niezbędne jest szczegółowe określenie standardów i wytycznych w zakresie udzielania świadczeń telemedycznych, co zagwarantuje bezpieczeństwo i ochronę pacjentów, lekarzy i lekarzy dentystów.

Rada podnosi również, że konieczne jest także, by konsultacja telemedyczna zapewniała odpowiednią jakość, prowadzona była zgodnie z obowiązującymi zasadami etyki lekarskiej, w szczególności z zachowaniem tajemnicy lekarskiej oraz zgodności z sumieniem lekarza, z dokładnym poinformowaniem pacjenta o ewentualnych ograniczeniach konkretnej metody telemedycznej oraz o możliwości wyboru przez pacjenta bezpośredniego kontaktu z lekarzem na każdym etapie udzielania takiego świadczenia telemedycznego.

Prezydium NRL, "kierując się troską o jakość udzielanych świadczeń zdrowotnych podkreśla, że za wyborem przez pacjenta sposobu udzielenia świadczenia zdrowotnego w ramach telemedycyny nie powinno stać kryterium ceny".

Zdaniem NRL nie ma powodu, żeby ten sam rodzaj świadczenia, ale udzielony z wykorzystaniem technologii telemedycznych charakteryzował się inną (niższą) odpłatnością niż świadczenie zdrowotne udzielone podczas osobistego kontaktu z pacjentem.

Katarzyna Lechowicz-Dyl (PAP)