Medicover testuje telediagnostykę w badaniu pacjentów na odległość Testy telediagnostyczne w Medicover obejmują m.in. przesyłanie do lekarza obrazów gardła, wnętrza ucha oraz zapisu dźwięku. Fot. Shutterstock (zdj. ilustracyjne)

Testy w Medicover obejmują m.in. przesyłanie do lekarza obrazów gardła, wnętrza ucha oraz zapisu dźwięku z osłuchiwania płuc, serca po badaniu wykonanym przez pacjenta w domu.

  • Medicover przetestował dwa rozwiązania w zakresie telemedycyny, które pozwalają na zdalne diagnozowanie dzięki autobadaniu jakie wykonuje pacjent instruowany przez lekarza
  • Jedno z rozwiązań umożliwia pacjentowi zebranie i przesłanie do lekarza danych medycznych w formie obrazów gardła, wnętrza ucha i zapisu dźwięku osłuchiwania płuc lub serca
  • W drugim rozwiązaniu na podstawie danych z ankiety program podpowiada jakie konkretne pomiary należy wykonać kompatybilnym urządzeniem służącym do telediagnostyki

Jak zauważają eksperci Medicover, konsultacje z lekarzem za pośrednictwem komputera i urządzeń mobilnych mogą być w niektórych przypadkach bardzo przydatnym rozwiązaniem m.in. dla pacjentów chorujących przewlekle.

Precyzję stawianej w trakcie teleporady diagnozy poprawiłoby włączenie do niej elementów badania pacjenta np. oceny gardła czy ucha, osłuchania płuc w przypadku infekcji dróg oddechowych, oceny zmian skórnych, mierzenia parametrów oceniających obiektywnie funkcje życiowe.

Telediagnostyka - korzyści dla pacjentów i świadczeniodawców

Medicover oferuje pacjentom teleporady z udziałem lekarzy ponad 60 specjalizacji, realizowane drogą telefoniczną lub poprzez internetowy czat. W oparciu o to doświadczenie firma postanowiła zweryfikować użyteczność wybranych innowacyjnych rozwiązań telediagnostycznych, zakładając ich wdrożenie w praktyce.

- W ostatnim czasie pojawiło się przynajmniej kilka rozwiązań, które potencjalnie odpowiadają jakości świadczonych przez nas usług i spełniają nasze ambicje w zakresie rozwoju w tym obszarze. Pozwalają one na zdalne badanie i diagnostykę oraz monitorowanie parametrów życiowych w chorobach przewlekłych, co wiąże się z szeregiem korzyści zarówno dla pacjenta, jak i świadczeniodawców - mówi dr n. med. Piotr Soszyński, dyrektor ds. strategicznego doradztwa medycznego w Medicover Polska.

Dotychczas Medicover przetestował dwa nowoczesne rozwiązania w zakresie telemedycyny. Pozwalają one na zdalne diagnozowanie i kontrolę leczenia m.in.: infekcji ucha, bólu gardła, gorączki, przeziębienia i grypy, czyli ogólnie infekcji dróg oddechowych, ale także ukąszeń, alergii i typowych chorób skóry.

 Badanie w trybie online

Pierwszym z nich jest urządzenie Higo, które umożliwia pacjentowi w domowych warunkach zebranie i przesłanie do lekarza danych medycznych w formie obrazów gardła, wnętrza ucha i zapisu dźwięku osłuchiwania płuc lub serca.

Jak przekonują eksperci Mevicover, są to dokładnie te same informacje, które lekarz zbiera przy bezpośrednim kontakcie z pacjentem w gabinecie lub podczas wizyty domowej, a następnie stawia diagnozę. Oprócz możliwości samodzielnego dokonania badania podmiotowego przy pomocy sztucznej inteligencji, dbającej o jakość badania, i przesłania kompletu informacji potrzebnych do postawienia diagnozy do lekarza, Higo umożliwia dokonanie badania w trybie online, pod kierunkiem lekarza.

Drugim rozwiązaniem jest TytoCare - system również wykorzystujący synergię elektronicznego narzędzia diagnostycznego i aplikacji na smartfonie do przeprowadzenia autobadania.

Pierwszym etapem autobadania pacjenta jest wypełnienie formularza dotyczącego aktualnego stanu zdrowia, zaobserwowanych objawów chorobowych na poziomie aplikacji mobilnej. Na podstawie danych z ankiety program podpowiada jakie konkretne pomiary należy wykonać kompatybilnym urządzeniem służącym do telediagnostyki.

Aplikacja wspiera pacjenta w poprawnym używaniu sprzętu, poprzez dokładne instrukcje i wizualizacje, ułatwiające zebranie jakościowych danych medycznych. Końcowym etapem jest pozyskanie informacji zwrotnej od lekarza prowadzącego - diagnozy i dokumentacji medycznej.

Telemedycyna - to już nie są gadżety

- Jako Medicover chcemy nie tylko nadążać nad rozwojem telemedycyny, ale i nadawać jej kierunek, wyznaczać standardy. Zdajemy sobie sprawę, że w parze z dynamicznym rozwojem technologicznym, musimy inwestować również w budowanie świadomości pacjentów na temat nowych rozwiązań, bo świadomy, wyedukowany pacjent to najlepszy partner dla lekarza w skutecznym procesie leczniczym - dodaje dr Piotr Soszyński.

Jak przekonuje scenariusz, zakładający, że pacjent będzie miał w domu nieco bardziej rozbudowany zestaw diagnostyczny, dzięki któremu będzie mógł przesłać lekarzowi szerszy zestaw danych i umożliwić pełniejszą zdalną ocenę stanu zdrowia, jest jak najbardziej realny w najbliższej przyszłości.

- Testowane rozwiązania wydają się szczególnie użyteczne dla rodzin z dziećmi, które często chorują na infekcje oddechowe - podsumowuje dr Piotr Soszyński.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

PARTNER SERWISU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.