Krzysztof Groyecki: telemedycyna to znacznie więcej niż rozmowa telefoniczna Krzysztof Groyecki, wiceprezes Asseco Poland SA; FOT. Materiały prasowe

- W dość bliskiej perspektywie będzie potrzebna poważna oferta obejmująca repozytorium e-dokumentacji medycznej w chmurze. Konieczność ta wynika z ogromnego przyrostu danych oraz oczekiwanego dużego tempa ich wymiany, m.in. pomiędzy podmiotami leczniczymi - mówi w wywiadzie dla Rynku Zdrowia Krzysztof Groyecki, wiceprezes zarządu Asseco Poland SA.

Rynek Zdrowia: - Podczas październikowego Internetowego XVI Forum Rynku Zdrowia ubolewał pan, że w czasie pandemii strywializowano pojęcie teleporady, która została zredukowana do rozmowy telefonicznej mającej niewiele wspólnego z teleinformatyką. Czym więc powinna być teleporada? 

Krzysztof Groyecki: - Za samą teleporadą, często rozumianą i utożsamianą tylko z rozmową telefoniczną, stoi nie tylko wiedza i doświadczenie lekarza, ale też wsparcie ze strony systemu informatycznego dostarczającego szybko informacji na temat dotychczasowego leczenia, udostępniającego dokumentację medyczną, ale też możliwość wystawienia recepty, zwolnienia, czy też zlecenia badań. Bez tego wsparcia realizacja teleporady nie działałyby. Nie dałoby się też zrealizować teleporady w połączeniu z wystawieniem papierowej recepty. 

Natomiast proponowana przez nas „Teleporada by Asseco” to nie tylko wsparcie obsługi samej rozmowy z pacjentem, ale cały proces jej zorganizowania, przeprowadzenia i zakończenia z określonymi skutkami. To zaplanowanie wizyty w komputerowym grafiku jednostki medycznej, zautomatyzowane powiadamianie pacjenta, udostępnienie przed wizytą przez pacjenta dokumentów medycznych, które może wysłać lekarzowi ze swojej aplikacji mobilnej (np. dane o pomiarach glukozy lub temperatury), to wreszcie bezpieczne połączenie wideo, w trakcie którego lekarz może na własne oczy ocenić stan pacjenta.

Co więcej, uruchomienie takiej wizyty odbywa się już w kontekście konkretnego pacjenta, gdzie lekarz ma dostęp do danych o jego historii leczenia. Może więc od razu wystawić zwolnienie, receptę, a już wkrótce e-skierowanie. Wszystko to przyspiesza czas obsługi i zwiększa komfort obydwu stron takiego połączenia, daje też pełniejszy obraz stanu pacjenta. 

Należy jednak pamiętać, do udzielania teleporady w takim właśnie pełnym wydaniu, jaki proponujemy, wymaga od lekarza pewnego przygotowania i czasu, którego medykom często dzisiaj brakuje. Natomiast dla dobra pacjenta i efektu leczenia, będziemy nadal zachęcać do stosowania tego narzędzia w codziennej praktyce.

- Rozpoczął się pilotaż prowadzenia i wymiany elektronicznej dokumentacji medycznej. To jeden z ważniejszych elementów budowania cyfrowej dojrzałości polskiej ochrony zdrowia. Dlaczego powszechne wdrożenie EDM jest tak ważne, wręcz kluczowe dla uruchamiania kolejnych rozwiązań w obszarze e-zdrowia?

comments powered by Disqus

PARTNER SERWISU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.