Epidemia zmniejsza skalę cyfrowego wykluczenia i ułatwia wdrażanie rozwiązań informatycznych? Polacy w czasie epidemii częściej i mądrzej korzystają z internetu? FOT. miniyo73/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Lista negatywnych skutków epidemii dla ochrony zdrowia i całej gospodarki jest oczywiście bardzo długa. Z drugiej strony warto zauważać także pozytywny wpływ obecnej sytuacji, m.in. na sposób, w jaki podchodzimy do informatyzacji. Są już dowody na to, że częściej, inaczej, w wielu przypadkach mądrzej niż przed czasami koronawirusa korzystamy z internetu.

  • Kompletna zmiana naszej codzienności za sprawą epidemii wykreowała nieznane wcześniej wyzwania przed dostawcami aplikacji dla ochrony zdrowia i sprawia, że Polacy przełamali bariery nieufności wobec cyfryzacji sektora medycznego
  • W 2020 r. nastąpił rekordowy wzrost liczby użytkowników Internetowego Konta Pacjenta. Obecnie IKP ma już ponad 4,7 mln Polaków wobec zaledwie 850 tys. na początku ubiegłego roku
  • Rozwiązania informatyczne obniżają koszty prowadzenia działalności firm. Pieniądze zaoszczędzone na delegacjach, administracji czy wynajmie powierzchni biurowych, można przeznaczyć na inny cel

Ciekawe wnioski można wyciągnąć z opublikowanych w styczniu br. wyników badań „Świadomość i postrzeganie Internetowego Konta Pacjenta”, zrealizowanego w listopadzie br. przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Centrum e-Zdrowia (CeZ).

Polubiliśmy Internetowe Konto Pacjenta

Okazuje się, że w 2020 roku nastąpił rekordowy wzrost liczby użytkowników Internetowego Konta Pacjenta. Obecnie IKP ma już ponad 4,7 mln Polaków wobec zaledwie 850 tys. na początku ubiegłego roku! Tylko w okresie październik-listopad 2020 r. nastąpił przyrost nowych kont o 1 mln. - To potwierdzenie, jak ważne i oczekiwane przez społeczeństwo są e-usługi w zdrowiu - zaznacza Centrum e-Zdrowia (CeZ).

- Funkcje związane z pandemią koronawirusa tj. możliwość sprawdzenia wyniku testu oraz informacji o nałożonej kwarantannie/izolacji zna prawie 40 proc. użytkowników Internetowego Konta Pacjenta, a dla 21 proc. był to główny powód do zalogowania się na swoje konto - podaje CeZ.

Mimo że e-skierowanie jest obowiązkowe dopiero od 8 stycznia 2021 r., już na początku 2020 roku 12 proc. osób zalogowało się na Internetowe Konto Pacjenta z jego powodu. - To zdecydowana zmiana motywacji Polaków do logowania się na IKP. Dla porównania, w kwietniu 2020 r., oprócz e-recepty, badani wskazywali możliwość dostępu do historii wizyt refundowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia, sprawdzenia dawkowania przepisanego leku czy dostęp do innych zaświadczeń lekarskich, np. e-zwolnień - wylicza Centrum e-Zdrowia.

Większość użytkowników wchodzi na IKP z urządzeń mobilnych

Ze wspomnianego badania wynika, że główne powody logowana się przez Polaków do IKP są następujące (dane za listopad 2020 r.):

  • Sprawdzane e-recepty - 63 proc.
  • Sprawdzanie historii wizyt - 17 proc.
  • Sprawdzanie informacji o kwarantannie - 12 proc.
  • Sprawdzanie e-skierowania - 12 proc.
  • Sprawdzanie wyniku testu na koronawirusa - 9 proc.

Najczęściej wskazywanym źródłem wiedzy na temat Internetowego Konta Pacjenta jest telewizja (43 proc.). Internet (21 proc.), znajomi (18 proc.), ulotki/plakaty w przychodniach (10 proc.), radio (7 proc.) oraz prasa (3 proc.) - te źródła wiedzy o Internetowym Koncie Pacjenta odnotowały niewielki spadek popularności w stosunku do poprzedniej edycji badania.

67 proc. użytkowników wchodzi na IKP z urządzeń mobilnych, a 33 proc. z komputerów stacjonarnych i laptopów. Aby ułatwić korzystanie z wszystkich funkcji Internetowego Konta Pacjenta na urządzeniach mobilnych wychodzimy naprzeciw potrzebom i wkrótce oddamy do użytku mobilną aplikację „mojeIKP” - zapowiada Centrum e-Zdrowia.

Poważne umowy negocjujemy z zastosowaniem internetowych narzędzi

O mocnych związkach epidemii COVID-19 z informatyzacją ochrony zdrowia mówił nam niedawno Jan Butkiewicz, dyrektor sprzedaży pionu opieki zdrowotnej Asseco Poland SA. Jak dostawcy rozwiązań informatycznych radzą sobie w kryzysie spowodowanym koronawirusem? Jakie ten czas stwarza nowe wyzwania przed tą branżą? Czy epidemia to zagrożenie dla firm IT aktywnych w ochronie zdrowia, a może wielka szansa?

- Kompletna zmiana naszej codzienności za sprawą pandemii, reżimu sanitarnego oraz wiosennego lockdownu, bez wątpienia wykreowała nieznane wcześniej wyzwania przed dostawcami aplikacji dla ochrony zdrowia. Myślę, że w tym nowym modelu obsługi naszych klientów oraz ich pacjentów, poradziliśmy sobie bardzo dobrze - wskazał dyrektor Butkiewicz.

I dodał: - Co bardzo ważne, chyba wszyscy uczestnicy systemu ochrony zdrowia zaakceptowali nowe formy współpracy z sektorem IT. Negocjacje naprawdę bardzo poważnych umów - zarówno pod względem merytorycznym, jak i finansowym - skutecznie prowadziliśmy z naszymi kontrahentami z zastosowaniem internetowych narzędzi komunikacyjnych, co jeszcze w 2019 roku było nie do pomyślenia. W tym kontekście bardzo ważne stało się upowszechnienie podpisu elektronicznego.

- Nie uważam natomiast, że epidemię SARS-CoV-2 należałoby traktować w kategoriach szansy dla branży teleinformacyjnej w ochronie zdrowia. Wręcz przeciwnie, ta sytuacja stawia przed nami coraz więcej trudnych wyzwań. Natomiast plusem w dobie koronawirusa jest niewątpliwie przełamanie bariery nieufności wobec wielu rozwiązań w zakresie cyfryzacji sektora medycznego i znacznie większa niż wcześniej gotowość do przekazywania swoich danych, czego dowodem jest powszechna już akceptacja e-recepty - konkludował Jan Butkiewicz.

Plusem w dobie koronawirusa jest niewątpliwie przełamanie bariery nieufności wobec wielu rozwiązań w zakresie cyfryzacji sektora medycznego i znacznie większa niż wcześniej gotowość do przekazywania swoich danych, czego dowodem jest powszechna już akceptacja e-recepty - mówi Jan Butkiewicz z Asseco Poland SA.

Skutki zmiany modelu pracy na tryb zdalny

Eksperci wskazują, że zmiana modelu pracy na tryb zdalny stawia przed firmami pewne wyzwania, ale przynosi też oszczędności.

- Nowe technologie czy rozwiązania w zakresie telekomunikacji i informatyki obniżają koszty prowadzenia działalności. Pieniądze zaoszczędzone na utrzymaniu firmowej floty, delegacjach, administracji czy wynajmie powierzchni biurowych, właściciele firm mogą przeznaczyć na inny cel - mówił ekspert Rzetelnej Firmy Andrzej Kulik, komentując wyniki badania "Efektywność pracy zdalnej" przeprowadzonego we wrześniu 2020 r. przez IMAS International na zlecenie Rzetelnej Firmy i Krajowego Rejestru Długów wśród 303 osób pracujących zdalnie w wieku od 18 lat do 50 plus.

- Z jednej strony pracownicy oszczędzają czas na dojazdach do firmy, bo nie stoją w korkach, z drugiej - czas poświęcony kiedyś na dojazdy, oddają pracodawcy, ponieważ praktycznie nie wychodzą z biura, a kiedy zegar wybija koniec ich pracy, chcą jeszcze odpowiedzieć na e-maila, wysłać raport, dokończyć jakieś sprawozdanie - dodaje Andrzej Kulik.

Przypomnijmy, że według badania "Efektywność pracy zdalnej" 66 proc. ankietowanych pracowników nie zgadza się z tezą, że aby skutecznie wykonywać swoją pracę, potrzebny jest bezpośredni nadzór kierownictwa. 54 proc. zaprzecza, że kontakt zdalny utrudnia prawidłowe wykonywanie zadań. Z kolei zdaniem 72 proc. badanych praca zdalna daje więcej elastyczności oraz pomaga lepiej zorganizować obowiązki służbowe i połączyć je z domowymi zadaniami.

Musieliśmy znaleźć nową formułę wdrażania systemów informatycznych

O wpływie nowej, „zdalnej rzeczywistości” na pracę w dużej firmie informatycznej w sektorze medycznym Rynek Zdrowia rozmawiał z Rafałem Włachem, dyrektorem handlowym CompuGroup Medical Polska.

- Samo przejście naszych pracowników na zdalne funkcjonowanie w żaden sposób nie zakłóciło bieżącej obsługi naszych dotychczasowych klientów. Jednak pierwsza fala koronawirusa, która dotknęła nas wczesną wiosną 2020 roku, przez pewien okres nieco wyhamowała pewne działania operacyjne - przyznaje nasz rozmówca.

- Dlatego musieliśmy znaleźć nową formułę wdrażania i uruchamiania naszych systemów, opartą o telekonsultacje. Przyszli użytkownicy naszych rozwiązań przygotowywani są więc w zdalny sposób do ich stosowania - tłumaczy.

- Przeprowadziliśmy też kilka projektów uruchomienia systemów wyłącznie w oparciu o zdalną asystę użytkownika, bez stacjonarnej, fizycznej obecności naszych konsultantów w placówce medycznej, w której realizowaliśmy wdrożenie. Na początku dyrektorzy szpitali, z którymi współpracujemy, podchodzili do takiego modelu dość sceptycznie. Zresztą my również - zaznacza.

Dodaje: - Z czasem okazało się jednak, że zdalna realizacja tych przedsięwzięć była wręcz bardziej wydajna, gdyż nasz pracownik na odległość - za pośrednictwem sprawnie działającego call center, będącego w praktyce wirtualnym studiem - jest w stanie pomóc większej liczbie użytkowników niż gdyby fizycznie przebywał na szpitalnym oddziale - podsumowuje dyrektor Rafał Włach.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

PARTNER SERWISU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.