Ekspert: COVID-19 przyspiesza wdrażanie nowych technologii w medycynie Pandemia koronawirusa przyspiesza m.in. wdrażanie rozwiązań teleinformacyjnych; FOT. Arch. RZ

Pandemia COVID-19 sprawiła, że wiele rozwiązań, wydających się być technologiami przyszłości, już teraz znajduje swoje zastosowanie. Sztuczna inteligencja, wykorzystywana w opiece nad chorymi pozwala nie tylko lepiej zadbać o bezpieczeństwo personelu medycznego, ale też zwiększyć skalę działania - podkreśla Jeroen Tas, dyrektor ds. innowacji i strategii w Philips.

- Dlatego przy tak ogromnym obciążeniu systemów opieki zdrowotnej na całym świecie, bardziej niż kiedykolwiek, ważne jest zacieśnienie współpracy oraz wymiana informacji i wiedzy na temat rozwiązań, wspierających leczenie pacjentów z COVID-19 - zaznacza Jeroen Tas, dyrektor ds. innowacji i strategii w Philips. Firma ta zwiększyła produkcję respiratorów i monitorów, a także zintensyfikowała wdrażanie rozwiązań ułatwiających diagnozowanie i leczenie pacjentów w warunkach pandemii.

Gromadzenie, kwalifikacja i analiza danych
Dyr. Tas zwraca uwagę, że jednym z najpotężniejszych instrumentów opieki zdrowotnej opartej na dowodach jest technologia, pozwalająca na gromadzenie, kwalifikację i analizę danych w sposób, który szybko identyfikuje schematy i ukryte wnioski. W Holandii firma Philips uczestniczyła niedawno w powstaniu portalu wymiany informacji na temat COVID-19, który łączy ze sobą lekarzy i ułatwia im transfer danych pacjentów pomiędzy placówkami medycznymi. Takie dane są w prosty, ale bezpieczny sposób przenoszone w chmurze ze szpitala A do szpitala B.

- Innym cennym narzędziem radzenia sobie z szybko rozprzestrzeniającą się pandemią, jest telemedycyna. W sytuacji dużej liczby zakażeń, zarówno wśród pacjentów, jak i personelu medycznego, wirtualna konsultacja stanowi bezpieczną alternatywę zarówno dla samych pacjentów, jak i dla całego systemu ochrony zdrowia - podkreśla Jeroen Tas.

Dodaje, że w obecnej sytuacji pandemii COVID-19, w związku z przebiegiem choroby i możliwym rozwojem ciężkiego zapalenia płuc, większa niż zazwyczaj liczba pacjentów wymaga hospitalizacji oraz pobytu na oddziale intensywnej terapii. W wielu krajach wzrost ten stanowi wyzwanie dla systemów ochrony zdrowia, nie tylko ze względu na ograniczoną liczbę respiratorów, czy łóżek na oddziałach intensywnej terapii, ale także przez niedobór personelu medycznego.

- Tele-oddział intensywnej terapii pozwala pracownikom służby zdrowia na bieżąco nadzorować pacjentów zdalnie, bez względu na to gdzie się znajdują. Takie rozwiązanie wyposażone jest w kamery o wysokiej rozdzielczości, telemetrię, narzędzia analityczne, narzędzia wizualizacji danych, czy zaawansowanego raportowania - wylicza ekspert.

Zastosowane w narzędziu algorytmy
wykrywają, kiedy stan pacjenta się zmienia, pomagając w podjęciu szybszej decyzji odnośnie dalszego procesu leczenia, np. o przeniesieniu pacjenta na inny oddział, zwalniając tym samym łóżko na oddziale intensywnej terapii dla bardziej potrzebującej osoby.

comments powered by Disqus

PARTNER SERWISU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.