E-skierowanie jest kolejnym ważnym etapem cyfryzacji ochrony zdrowia w Polsce

Do końca października br. wystawiono w Polsce 3 miliony e-skierowań. To rozwiązanie, które od 8 stycznia 2021 roku będzie obowiązującym standardem we wszystkich placówkach medycznych stosuje już w naszym kraju prawie 33 tys. lekarzy.

E-skierowanie stanowi kolejny, po udanym wdrożeniu e-recepty, ważny etap cyfryzacji polskiego systemu ochrony zdrowia. - W październiku w dzień roboczy wystawiano średnio 41 tys. elektronicznych skierowań, przy czym w pierwszym tygodniu września było to przeciętne 31 tys. - informuje Centrum e-Zdrowia (CeZ).

Recepta w postaci cyfrowej powszechnie funkcjonuje w Polsce już od 8 stycznia 2020. Niebawem obowiązującym standardem będzie również wystawianie e-skierowania, na co warto się przygotować - zaznacza Agnieszka Kister, dyrektor Centrum e-Zdrowia.

 

Przypomnijmy, że e-skierowania dotyczą finansowanych przez NFZ ambulatoryjnych świadczeń specjalistycznych, leczenia szpitalnego oraz części badań diagnostycznych (badania medycyny nuklearnej, tomografia komputerowa, rezonans magnetyczny, badania endoskopowe przewodu pokarmowego oraz EKG płodu). Tomografia komputerowa i medycyna nuklearna musi podlegać e-skierowaniu także, jeśli jest finansowana prywatnie. Katalog świadczeń, na które można wystawić e-skierowanie zawarty jest rozporządzenie MZ z 15 kwietnia 2019 roku.

Korzyści wynikające ze stosowania e-skierowań

Jakie są główne korzyści wynikające ze stosowania e-skierowań - dla placówek medycznych, lekarzy i oczywiście pacjentów?

- W znacznej mierze są to korzyści podobne do tych, jakie czerpiemy w związku ze stosowaniem e-recepty. Zanikają problemy związane, między innymi z nieczytelnością czy zagubieniem takiego dokumentu. Kolejnym atutem e-skierowania jest chociażby to, że kiedy pacjent zapisuje się na jego podstawie na wizytę, automatycznie odnotowywana jest ona w systemie e-zdrowie (P1), a każda kolejna próba zapisu na to samo świadczenie jest blokowana. Dzięki temu unikamy jednoczesnego zajmowania kilku miejsc w kolejkach do placówek medycznych - mówi Agnieszka Kister.

Katalog korzyści wynikających z obsług e-skierowań jest szeroki. Podsumujmy:
• znika obowiązek dostarczenia oryginału skierowania w terminie 14 dni,
• znika konieczność gromadzenia i archiwizowania skierowań w postaci papierowej,
• wystarczy rejestracja przez telefon poprzez podanie 4-cyfrowego kodu i numeru PESEL,
• można śledzić wystawione e-skierowania na Internetowym Koncie Pacjenta (IKP) w serwisie pacjent.gov.pl,
• lekarz może kontrolować przebieg leczenia pacjenta, który udostępnił mu swoje dane, o ile system gabinetowy daje mu taką możliwość,
• zmniejszą się kolejki spowodowane tym, że pacjenci zapisują się do kilku placówek na podstawie jednego skierowania.

Jak wystawić e-skierowanie? Tu znajdziesz odpowiedź!

Do wystawiania e-skierowań lekarze mogą używać systemów gabinetowych lub bezpłatnej aplikacji dostępnej pod adresem gabinet.gov.pl. Instrukcja wystawiania e-skierowania przez gabinet.gov.pl jest dostępna na kanale YouTube Centrum e-Zdrowia: www.youtube.com/CentrumeZdrowia. System działa na komputerach stacjonarnych i urządzeniach mobilnych.

E-skierowanie jest podpisywane elektronicznie, czyli certyfikatem ZUS, Profilem Zaufanym, podpisem osobistym zawartym w e-dowodzie lub podpisem kwalifikowanym. Lekarze mogą wystawiać e-skierowania również zdalnie, czyli konsultacji podczas e-wizyty lub teleporady.

Lekarz musi mieć aktywne konto w systemie gabinet.gov.pl. W placówkach konta zakładają administratorzy systemu. Właściciele indywidualnych praktyk mogą sami aktywować swoje konto. Aby to zrobić, należy w przeglądarce internetowej wpisać adres: gabinet.gov.pl. Na ekranie startowym trzeba kliknąć „Zaloguj się” - można logować się Profilem Zaufanym lub podpisem osobistym zawartym w e-dowodzie.

Po pierwszym zalogowaniu system weryfikuje, jaką rolę może pełnić użytkownik aplikacji - na przykład lekarza. Następnie system pokazuje do wyboru lub zatwierdzenia miejsce pracy (np. przychodnię lub indywidualną praktykę), a także jednostkę organizacyjną, w ramach której lekarz będzie wystawiał e-skierowanie. Następnie wyświetla się strona, na której są sekcje dotyczące wizyt, skierowań oraz recept.

Zachęty finansowe są skuteczne

NFZ premiuje finansowo przychodnie POZ i AOS, które obsługują e-skierowania. Przychodnia POZ mająca 5 tys. pacjentów i wystawi ponad 90 proc. skierowań w postaci elektronicznej, może otrzymać miesięcznie dodatkowe 3,5 do 4,4 tys. zł (jeśli posiada również certyfikat akredytacyjny).

Natomiast AOS prowadzący 15 poradni specjalistycznych, który udzieli w miesiącu świadczeń na kwotę 835 tys. zł może otrzymać miesięcznie dodatkowo nawet do 30 tys. zł, jeśli minimum 20 proc. rejestrowanych skierowań jest w postaci elektronicznej, a e-skierowania wystawia podczas 30 proc. porad.

- Mobilizowanie lekarzy do wdrażania nowego rozwiązania przez NFZ jest w mojej ocenie trafionym pomysłem. Ten system zachęt ze strony publicznego płatnika pozwala także w pewien sposób zrekompensować finansowo świadczeniodawcom wysiłek organizacyjny, a także nierzadko inwestycyjny związany z wdrażaniem e-skierowań - komentuje dyrektor Kister.

- Między czerwcem a lipcem br., kiedy wprowadzone zostało dodatkowe finansowanie związane z e-skierowaniami, ich liczba w ciągu zaledwie kilku tygodni wzrosła aż 6-krotnie – dodaje

Budujmy kompetencje cyfrowe wśród lekarzy

Jakie doświadczenia z wdrażania e-recept, a także e-skierowań warto brać pod uwagę przy wprowadzaniu kolejnych rozwiązań w zakresie e-Zdrowia w Polsce? - W trakcie dotychczasowych wdrożeń, przekonaliśmy się jak bardzo ważne jest, z jednej strony, skuteczne budowanie kompetencji cyfrowych, a z drugiej przekonywanie do stosowania nowych rozwiązań, szczególnie w środowisku kadry medycznej - zaznacza Agnieszka Kister.

- Obserwujemy stosunek kadry medycznej do nowych rozwiązań z zakresu e-zdrowia, analizując postawy i potrzeby medyków reprezentujących różne pokolenia. Śledzimy też raporty branżowe dotyczące tych zagadnień. Wiemy, że często lekarze są otwarci na rozwiązania, które ułatwiłyby im pracę, a pacjentom poruszanie się po systemie ochrony zdrowia, potrzebują jednak przede wszystkim solidnych narzędzi i edukacji na temat nowych rozwiązań. Od wielu miesięcy realizujemy projekt „Akademia CSIOZ”, a po zmianie nazwy naszej organizacji – „Akademia CeZ”. Dotychczas w ramach tego przedsięwzięcia przeszkoliliśmy ponad 3,1 tysiąca osób, wśród nich oczywiście wielu lekarzy z całej Polski – wyjaśnia Agnieszka Kister.

- Świetnie rozumiemy, że rolą instytucji publicznych, takich jak nasze Centrum, jest tworzenie i wdrażanie nowych narzędzi cyfrowych, ale również budowanie świadomości na ich temat wśród lekarzy i opinii publicznej – dodaje.

- Aby sprostać tym zadaniom, tworzymy programy edukacyjne i prowadzimy działania szkoleniowe, pozwalające środowisku medycznemu korzystać z ogromnego potencjału tkwiącego w rozwiązaniach cyfrowych. - podkreśla Agnieszka Kister.

Akademia CeZ otwarta dla wszystkich zainteresowanych

- Jak wspomniałam, w Centrum e-Zdrowia mocno stawiamy na budowanie i poszerzanie cyfrowych kompetencji kadr lekarskich. Szczegółowo informujemy środowisko medyczne o tym, w jaki sposób przygotować się do stosowania nowych rozwiązań - zaznacza dyrektor Kister. - Wszystkich zainteresowanych zachęcam i zapraszam do udziału w „Akademii CeZ”. Kolejne szkolenia zaplanowaliśmy na najbliższe miesiące. Z oczywistych względów, na razie będę one przeprowadzane w sposób zdalny. Obecnie ich tematyka koncentruje się przede wszystkim na elektronicznej dokumentacji medycznej, w tym oczywiście także na e-skierowaniach.– dodaje.

Na stronach CeZ podane są informacje o terminach szkoleń, można także zapisać się na wybrany kurs: https://cez.gov.pl/akademia-cez. Materiały edukacyjne dostępne są na: http://bit.ly/e-skierowanieCeZ. Centrum e-Zdrowia zaprasza wszystkich lekarzy do kontaktu i zadawania pytań dotyczących e-skierowań na adres: e-skierowanie@cez.gov.pl.

Rozwiązania tworzymy w dialogu z użytkownikami

- Kolejną istotną kwestią jest konieczność projektowania oraz wdrażania nowych rozwiązań cyfrowych w dialogu z ich użytkownikami, m.in. z pacjentami i kadrą medyczną. To lekarze wiedzą najlepiej, jakich rozwiązań najbardziej potrzebują w swojej codziennej pracy. Dlatego nasze projekty, plany, a czasem już gotowe produkty chcemy rozwijać, będąc w stałej relacji ze środowiskiem medycznym - podkreśla Agnieszka Kister.

Zaznacza, że właśnie dzięki takiemu podejściu każda nowa funkcjonalność lub usługa cyfrowa będzie ułatwiać pracę personelowi medycznymi, w szczególności poprzez redukcję obciążeń administracyjnych.

- Udane wdrożenie e-recepty, a także dotychczasowe doświadczenia w stosowaniu e-skierowań dowodzą, że te rozwiązania świetnie same się bronią. Dzięki temu wprowadzanie kolejnych elementów budujących cyfrową dojrzałość naszego systemu opieki zdrowotnej powinno przebiegać coraz sprawniej - podsumowuje dyrektor Centrum e-Zdrowia.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

PARTNER SERWISU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.