PARTNER SERWISU
PZ: osoby wykluczone przez system szczepią się u swojego lekarza rodzinnego System nie powinien nikogo wykluczać z programu szczepień przeciwko COVID-19; FOT. WUM (zdjęcie ilustracyjne)

Może się to wydawać nieprawdopodobne, ale są w Polsce ludzie, którzy nie mają telefonu komórkowego lub, ale nie potrafią odebrać sms-a, także o o terminie szczepienia.

  • System powiadamiania o terminie szczepienia, oparty na powiadomieniach sms-owych wobec niektórych pacjentów się nie sprawdza - wskazuje Porozumienie Zielonogórskie
  • Problem ten dotyczy głównie osób starszych, które w ogóle nie korzystają z telefonów komórkowych
  • Zdarzają się także rodziny, w których jednego telefonu komórkowego używa więcej domowników

- Choć z perspektywy wielkich miast może się to wydawać nieprawdopodobne, to są w Polsce ludzie, którzy korzystają tylko z telefonów stacjonarnych, a jeśli nawet mają „komórkę”, to nie potrafią odebrać sms-a. Także tego z powiadomieniem o terminie szczepienia. Te osoby system wykluczył z programu szczepień przeciwko COVID-19 i mogą one skorzystać z tego dobrodziejstwa wyłącznie dzięki swoim lekarzom rodzinnym, znającym ich sytuację - podaje Porozumienie Zielonogórskie.

Rejestracja przez infolinię nie wchodzi w grę

Małgorzata Stokowska-Wojda, lekarka rodzinna Porozumienia Zielonogórskiego w niewielkiej gminie na Lubelszczyźnie, ma pod swoją opieką wielu takich pacjentów.

- To zwykle osoby starsze, które w ogóle nie korzystają z telefonów komórkowych. Zdarzają się rodziny, gdzie jednego telefonu używa więcej domowników. Są też tacy, którzy potrafią obsłużyć jedynie telefon dla seniorów, gdzie mają wbite numery do najbliższych czy na pogotowie, ale już nie odbiorą sms-a - mówi Małgorzata Stokowska-Wojda.

Wskazuje, że system powiadamiania o terminie szczepienia, oparty na powiadomieniach sms-owych wobec takich pacjentów się nie sprawdza. Rejestracja przez infolinię nie wchodzi w grę.

- My nie chcemy ich jednak pomijać i robimy wszystko, by ocalić przed ciężką chorobą jak najwięcej naszych pacjentów, także kosztem dodatkowej pracy. Dlatego w mojej przychodni same pielęgniarki dzwonią do pacjentów, zachęcając ich do szczepień, rejestrując na konkretny termin, a dodatkowo przypominają im jeszcze o szczepieniu dzień przed - mówi Małgorzata Stokowska-Wojda.

Lekarka przyznaje, że choć personel przychodni ma z tego powodu więcej pracy, to jednak jedyna możliwość, by niemała grupa osób w ogóle się zaszczepiła. - Niestety, z powodu ciężkiego przebiegu COVID-19 spośród jej pacjentów kilka osób już odeszło. Szczepienie jest jedyną szansą, by takich przypadków było jak najmniej - przypomina Porozumienie Zielonogórskie.

Trzeba także dowozić na szczepienia

Kolejna grupa to osoby mieszkające w małych miejscowościach, z dysfunkcjami ruchu, poruszające się na wózkach, które samodzielnie nie dotrą do punktu szczepień. Jest większa szansa, że ktoś z rodziny czy sąsiadów dowiezie ich na szczepienie do przychodni niż do odległego od miejsca zamieszkania szpitala.

- Wielokrotnie słyszymy od naszych pacjentów słowa wdzięczności za to, że jesteśmy, że szczepimy na miejscu. To zwykłe „dziękuję” jest dziś jeszcze ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej - zaznacza Małgorzata Stokowska-Wojda.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus


BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.