Realizacja świadczeń w programach lekowych - COVID-19 katalizatorem dalszych zmian? Dr Marcin Stajszczyk, przew. Komisji ds. Programów Lekowych i Polityki Zdrowotnej Polskiego Towarzystwa Reumatologicznego. Fot. archiwum

Model udzielania świadczeń ambulatoryjnych w programach lekowych uwzględniający potrzeby pacjentów z jednej strony oraz wymagania wynikające z opisów programów z drugiej, przy jednoczesnym zagwarantowaniu szpitalom odpowiedniego finansowania, któremu jest w stanie podołać płatnik publiczny, to wyzwanie nie tylko w czasach epidemii. Jednak to właśnie ona może być stymulatorem oczekiwanych, dalszych pozytywnych zmian w tym zakresie - pisze dr Marcin Stajszczyk*.

Ma to szczególne znaczenie w leczeniu chorób przewlekłych, w tym autoimmunologicznych, w takich dziedzinach jak reumatologia, gastroenterologia, dermatologia, neurologia i okulistyka.

Aktualnie podstawowym świadczeniem ambulatoryjnym w programach lekowych jest „przyjęcie pacjenta w trybie ambulatoryjnym związane z wykonaniem programu” (5.08.07.0000004).

W części programów lekowych – w programach leczenia stwardnienia rozsianego (B.29 i B.46), łuszczycy (B.47), reumatoidalnego zapalenia stawów i młodzieńczego idiopatycznego zapalenia stawów (B.33), łuszczycowego zapalenia stawów (B.35), zesztywniającego zapalenia stawów kręgosłupa (B.36) i postaci nieradiograficznej spondyloatropatii osiowej (B.82) - możliwe jest rozliczenie świadczenia „przyjęcie pacjenta raz na 3 miesiące w trybie ambulatoryjnym związane z wykonaniem programu” (5.08.07.00000026), którego wycena stanowi trzykrotność świadczenia 5.08.07.0000004.

Może być ono rozliczane raz na 3 miesiące (-14 dni), a w okresie 3 miesięcy (-14 dni) od daty sprawozdania tego świadczenia nie można rozliczyć innych świadczeń w programach lekowych (ambulatoryjnych i hospitalizacji).

Wprowadzenie drugiego rodzaju świadczenia w drugiej połowie ub. roku było odpowiedzią płatnika na postulaty płynące ze strony klinicystów z wyżej wymienionych dziedzin. Pozwala ono na unikanie, często niepotrzebnych, comiesięcznych wizyt pacjentów, a tym samym dostosowanie homogramu wizyt do ich potrzeb. Dzięki temu rozwiązaniu świadczeniodawcy, którzy wychodzą naprzeciw oczekiwaniom chorych nie ponoszą z tego tyłu części strat jak dotychczas.

Nie jest to jednak rozwiązanie idealne ponieważ w większości przypadków nie sposób jest podzielić roku leczenia na równe, cztery, trzymiesięczne okresy. Z różnych powodów, medycznych i losowych wizyty odbywają się często w odstępie krótszym niż 3 miesiące. Bardzo często optymalnym czasem na jaki lek mógłby być ordynowany są 2 miesiące, ale w takim przypadku świadczeniodawca nie uzyskuje już wielokrotności wyceny i w związku z tym może wybrać wydanie leku na miesiąc i kolejną płatną wizytę, co jest mniej korzystne dla pacjenta.

Ponadto pacjent, dla którego rozliczono wizytę tzw. 3-miesięczną wymaga okresowo kolejnej wizyty z przyczyn medycznych przed upływem 3 m-cy (-14) i wtedy taka wizyta nie może być rozliczona w ramach programów lekowych. Skutkiem tego może być realizacja świadczenia w innym zakresie, co paradoksalnie potęguje koszty po stronie płatnika. Rozwiązaniem mogłoby być wprowadzenie nowego świadczenia ambulatoryjnego, które zastąpiłoby oba dotychczasowe.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.