• PARTNER SERWISUpartner serwisu

Odwołanie wizyty u lekarza. Kolejki do lekarzy a pacjent "stabilny" lub "pilny"

Autor: oprac. JKB • Źródło: pacjent.gov.pl, Rynek Zdrowia04 października 2022 20:00

Jeśli pacjent ma umówioną wizytę do lekarza, ale z przyczyn losowych nie może się pojawić, najlepiej z wyprzedzeniem ją odwołać. Dzięki temu z wizyty o danej godzinie będzie mógł skorzystać inny pacjent.

Odwołanie wizyty u lekarza. Kolejki do lekarzy a pacjent "stabilny" lub "pilny"
Pacjent powinien pamiętać o odwołaniu wizyty. Fot. AdobeStock
  • W przypadku braku możliwości wstawienia się na umówioną wizytę do lekarza najlepiej skontaktować się z przychodnią w celu odwołania
  • Wszystkie placówki specjalistyczne i szpitale mające kontrakt z NFZ mają obowiązek prowadzenia listy oczekujących, by wszyscy zainteresowani mieli równy dostęp do świadczeń
  • Dzięki wcześniejszemu odwołaniu wizyty placówka m.in. nie wykreśli pacjenta z listy oczekujących, jeśli podał ważne powody odwołania

Listy oczekujących pacjentów

Jak przypomina pacjent.gov.pl, osoba, która potrzebuje świadczenia opieki zdrowotnej, zgłasza się do lekarza. On zaś może pokierować pacjenta dalej – na badania diagnostyczne albo na leczenie szpitalne. Jeżeli pacjent nie może zrealizować tych świadczeń w dniu, w którym się zgłosił, placówka wpisuje go na listę oczekujących i wyznacza termin przyjęcia. Z kolei w przypadku, gdy pacjent nie może się wstawić w tym dniu, należy powiadomić placówkę.

Portal podkreśla, że placówki specjalistyczne i szpitale, które mają kontrakt z NFZ, są zobowiązane do prowadzenia listy oczekujących. Dzięki temu wszyscy pacjenci mają równy dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej.

Na listę oczekujących nie są wpisywane osoby:

  • którym przysługuje prawo korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej poza kolejnością
  • które kontynuują leczenie.

Pacjent może skorzystać z danego świadczenia, ale musi się zapisać wyłącznie na jedną listę oczekujących u jednego świadczeniodawcy.

W jakiej kolejności pacjenci trafiają na listę?

Lekarz, który kieruje pacjenta na dalszą diagnostykę u specjalisty lub w szpitalu, określa, czy obecny stan zdrowia wymaga pilnego leczenia. Na tej podstawie pacjent zostaje zakwalifikowany do jednej z dwóch grup (kategorii medycznej):

  • przypadek pilny – wówczas konieczne jest pilne udzielenie świadczenia, gdyż istnieje ryzyko szybkiego pogorszenie się stanu pacjenta lub znaczącego zmniejszenia szans na odzyskanie zdrowia
  • przypadek stabilny – wówczas nie ma konieczności pilnego udzielenia świadczenia, gdyż pacjent nie znajduje się w stanie nagłym.

Termin, w którym pacjent otrzyma świadczenie, zależy od tego, do której kategorii medycznej jest zakwalifikowany. Co ważne, takiego podziału nie ma w przypadku list oczekujących na świadczenia udzielane na podstawie karty diagnostyki i leczenia onkologicznego.

Odwołanie wizyty. Najważniejsze zasady

Istnieją zdarzenia losowe, przez które pacjent nie może się wstawić na wyznaczoną wcześniej wizytę. Pacjent.gov.pl podaje przy okazji najważniejsze powody, dla których warto samodzielnie powiadomić o anulowaniu wizyty:

  • lekarz, zamiast czekać, przyjmie w tym czasie innego pacjenta,
  • placówka będzie mogła płynniej i efektywniej działać,
  • ogólny czas oczekiwania na wizyty przez wszystkich pacjentów skróci się, a system opieki zdrowotnej zaoszczędzi wiele kosztów – nieodwoływanie wizyt lekarskich jest globalnym problemem nie tylko publicznej, ale i prywatnej opieki zdrowotnej,
  • placówka nie wykreśli pacjenta z listy oczekujących – jeśli nie zgłosi się na wizytę i nie odwoła jej bez istotnych powodów, będzie musiał ponownie zapisać się na listę oczekujących,
  • pacjent spełni obowiązek, który jest zapisany w ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Wystarczy powiadomić świadczeniodawcę – telefonicznie czy też poprzez inny sposób, który placówka udostępnia. Nie trzeba podawać powodów.

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum