• PATRON HONOROWYpartner serwisu
  • PARTNER SERWISUpartner serwisu

Radioterapia trwająca jedną sekundę? Naukowcy twierdzą, że to możliwe

Autor: PAP/Rynek Zdrowia • • 10 stycznia 2020 12:28

Możliwe jest zastąpienie wielokrotnie powtarzanej przez kilka tygodni radioterapii leczeniem trwającym zaledwie sekundę - twierdzą naukowcy z University of Pennsylvania. Ma to umożliwiać wykorzystanie protonów ze specjalnego akceleratora.

Czy radioterapia mogłaby trwać zaledwie jedną sekundę? Fot. Archiwum

Na łamach pisma "International Journal of Radiation Oncology, Biology, and Physics" specjaliści z Abramson Cancer Center of the University of Pennsylvania opisali przełomowe wyniki badań nad nowego typu radioterapią.

Naukowcy z pomocą promieniowania protonowego uzyskali w ciągu zaledwie jednej sekundy dawkę radiacji teoretycznie potrzebną do przeprowadzenia całej terapii.

Twierdzą oni - powołując się na wyniki - że za pomocą nowej metody można uzyskać podobne oddziaływanie na guzy, jak w tradycyjnym leczeniu. Znacznie mniejsze są jednak uszkodzenia zdrowych tkanek.

Już od pewnego czasu badana jest szybka metoda o nazwie FLASH. Dotychczas stosowano w niej m.in. elektrony, które jednak nie wnikają wystarczająco głęboko w tkankę, aby można było nimi leczyć guzy wewnątrz ciała.

Inne zespoły próbowały wykorzystać fotony, jednak z zastosowaniem obecnie dostępnych urządzeń w trudno jest uzyskać odpowiednią dawkę.

Według nowego badania, cel można osiągnąć z zastosowaniem protonów rozpędzanych w specjalnym akceleratorze.

- To pierwszy raz, gdy ktoś opublikował wyniki demonstrujące możliwość użycia protonów - zamiast elektronów - do uzyskania odpowiednich dawek w terapii FLASH, z wykorzystaniem używanych już w leczeniu akceleratorów - podkreśla autor publikacji, James M. Metz.

Obecnie naukowcy przygotowują swoją metodę do badań z udziałem ludzi.