Bardzo ważnym wnioskiem jest także potrzeba referencyjności ośrodków i płacenia za efekty zdrowotne (value based healthcare), a także konieczność reorganizacji zadań i świadczeń realizowanych w lecznictwie szpitalnym i opiece ambulatoryjnej szpitalach w całym kraju. Jako pacjenci liczymy, że dokument przyjmie formę oficjalnej strategii dla zdrowia i umożliwi wdrażanie rozwiązań w dłuższej perspektywie, w sposób apolityczny i poparty rzetelnym monitoringiem i sprawozdawczością.

Ministerstwo Zdrowia podnosi, że onkologia jest priorytetowym obszarem. Organizacje pacjentów to odczuwają?

- Muszę przyznać, że organizacje pacjentów onkologicznych działają bardzo prężnie i są chyba jednymi z najlepiej zorganizowanych i merytorycznych ruchów pacjenckich, także dzięki integracji i współpracy, co jest m.in. misją i podwaliną działania Polskiej Koalicji Pacjentów Onkologicznych.

Dialog z Ministerstwem Zdrowia był budowany przez lata i ostatni czas pokazuje, że można budować relacje partnerskie oraz wzajemnie zaufanie pomimo odmiennych punktów widzenia. Dla nas najistotniejsze jest, aby perspektywa polskich pacjentów była brana pod uwagę przy projektowaniu i podejmowaniu decyzji czy to dotyczących refundacji, organizacji ochrony zdrowia, czy edukacji.

Jesteśmy na etapie, gdzie głos pacjentów jest słyszalny i słuchany. W dalszej perspektywie liczymy na to, że formuła współpracy będzie rozwijana, liczymy też na wprowadzenie programu współpracy z NGO. Przypomnę, że taki program został opracowany przez szerokie grono organizacji pacjentów przy wsparciu ekspertów III sektora, a resort zdrowia zadeklarował oficjalnie jego wdrożenie.

Jakich obszarów dotyczą rozmowy z organizacjami pacjentów?

- Konsultacje z organizacjami pacjentów obejmują różne tematy, od potrzeb w zakresie dostępu do skutecznego leczenia w ramach refundacji, w tym mechanizmów RDTL czy wczesnego dostępu do technologii medycznych. Wiele naszych spotkań i prac roboczych w Ministerstwie Zdrowia jest poświęconych rozwiązaniom organizacyjnym i systemowym, np. opieka koordynowana (wdrażana w kardiologii).

Obecnie trwają rozmowy o diabetologii, Narodowym Planie dla Chorób Rzadkich oraz, wdrażanych już, rozwiązań z zakresu e-zdrowia (IKP czy telemedycyna). Rozmawiamy też o konieczności wprowadzenia mechanizmów jakościowych - kryteriów przy kontraktowaniu i finansowaniu świadczeń zdrowotnych czy wprowadzeniu patient oriented outcomes - oceny doświadczeń pacjenta w systemie jako stałego wskaźnika jego ewaluacji.

Rozmawiała: Katarzyna Lechowicz-Dyl/PAP

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus


BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.