• PATRON HONOROWYpartner serwisu
  • PARTNER SERWISUpartner serwisu
  • PARTNER SERWISUpartner serwisu
  • PARTNER SERWISUpartner serwisu
  • PARTNER SERWISUpartner serwisu
  • PARTNER SERWISUpartner serwisu
  • PARTNER SERWISUpartner serwisu

Jak polscy pacjenci oceniają opiekę onkologiczną? Warto, by i specjaliści poznali wyniki tej ankiety

Autor: IB/Rynek Zdrowia • • 14 listopada 2019 05:55

Polscy pacjenci onkologiczni zwracają uwagę na problemy w dostępie do informacji związanych z leczeniem, do specjalistów, którzy powinni wspierać ich w walce z nowotworem i w końcu na czas oczekiwania na diagnozę i rozpoczęcie terapii.

Jak polscy pacjenci oceniają opiekę onkologiczną? Warto, by i specjaliści poznali wyniki tej ankiety
Badanie ankietowe dotyczące opieki onkologicznej trwało od stycznia do listopada 2018 r. Na wypełnienie ankiety zdecydowało się blisko 4 tys. osób, w tym ok. 30% to pacjenci z Polski. Fot. archiwum

Wnioski te płyną z opartego na badaniu ankietowym raportu inicjatywy All.Can Polska pn. „Jak polscy pacjenci oceniają opiekę onkologiczną?”, który został zaprezentowany w środę (13 listopada) w Warszawie. Jest to największe międzynarodowe badanie służące poznaniu opinii pacjentów na temat jakości opieki onkologicznej.

Jak przypomniał Szymon Chrostowski, przewodniczący Grupy Sterującej All.Can Polska, zostało ono przeprowadzone w dziesięciu krajach (Austria, Belgia, Francja, Hiszpania, Kanada, Polska, Szwecja, USA, Wielka Brytania i Włochy) i trwało od stycznia do listopada 2018 r. Na wypełnienie ankiety zdecydowało się blisko 4 tys. osób, w tym ok. 30% to pacjenci z Polski.

- Wyniki badania obejmują cztery główne obszary: diagnozę i leczenie, obciążenia finansowe, brak efektywności oraz wsparcie i dostęp do informacji - wymieniał Szymon Chrostowski.

Nie tylko czas oczekiwania
Zwrócił uwagę, że w obszarze diagnostyki i leczenia 27% ankietowanych wskazało, że nowotwór został u nich zdiagnozowany (wstępnie lub wielokrotnie) jako inna choroba. Zaledwie w przypadku 2% osób wykryto go w ramach badań wykonywanych przez lekarza medycyny pracy.

Kolejny problem to czas: 12% ankietowanych czekało na diagnozę 3-6 miesięcy, licząc od pierwszej wizyty u lekarza, do którego udali się szukając pomocy w problemach spowodowanych przez raka. Z kolei 25% badanych czekało ponad dwa miesiące, licząc od wstępnej diagnozy, na rozpoczęcie leczenia.

- Aż 63% respondentów oceniło, że nie przedstawiono im wystarczająco wyczerpujących informacji o różnych opcjach leczenia ich nowotworu, także o terapiach, które nie są refundowane w Polsce, bądź o możliwościach dostępnych w innych ośrodkach w naszym kraju. Ankietowani, którzy uznali, że udzielone im informacje były wystarczające, stanowią nie więcej jak 14% - zaznaczył Chrostowski.

- Te wyniki są zatrważające: fakt, iż zaledwie 2% nowotworów wykrytych zostało przez lekarzy medycyny pracy, powinien dać do myślenia - ocenił prof. Adam Maciejczyk, przewodniczący Polskiego Towarzystwa Onkologicznego, dyrektor Dolnośląskiego Centrum Onkologii we Wrocławiu.

- Taka sytuacja jest nie do przyjęcia. W medycynie pracy tkwią ogromne rezerwy, tymczasem wyrzucamy na te badania potężne środki, które służą obecnie pracodawcy, ale na pewno nie pacjentowi. Medycynę pracy zdecydowanie należy zreformować - podkreślał prof. Krzysztof Składowski, dyrektor Centrum Onkologii - Instytutu im. Marii Skłodowskiej-Curie w Gliwicach, konsultant krajowy w dziedzinie radioterapii onkologicznej.

Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum