27 maja 3. edycja kampanii edukacyjnej „Nie miej tego gdzieś. Wszystko na temat raka jelita grubego”
27 maja w ramach 26. Pikniku Naukowego Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik na Stadionie Narodowym w Warszawie trzecia edycja kampanii edukacyjnej „Nie miej tego gdzieś. Wszystko na temat raka jelita grubego”.

27 maja piknik naukowy Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik
Wydarzenie edukacyjne pod hasłem „Wizyta Jelita” odbywa się w ramach III już edycji kampanii edukacyjnej „Nie miej tego gdzieś. Wszystko na temat raka jelita grubego” i towarzyszy 26. Piknikowi Naukowemu pod hasłem: Rewolucje Naukowe - „Jak zadbać o siebie i swoją rodzinę dziś, by mieć lepsze życie jutro?”
Kampania „Nie Miej Tego Gdzieś. Wszystko na temat raka jelita grubego” organizowana jest przez Fundację EuropaColon Polska, a celem podejmowanych działań jest podnoszenie świadomości Polaków na temat tego nowotworu.
- Edukujemy na temat czynników ryzyka oraz objawów, których nie należy ignorować i zachęcamy do zgłaszania się na kolonoskopię w ramach Programu Badań Przesiewowych Raka Jelita Grubego prowadzonego przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Na badanie mogą zgłaszać się osoby po 50. roku życia. Wczesne wykrycie tego nowotworu daje szanse na całkowite wyleczenie – wyjaśnia Iga Rawicka - Prezes Fundacji EuropaColon Polska.
Rak jelita grubego to jedyny nowotwór przewodu pokarmowego, któremu możemy naprawdę zapobiec. Wykonując kolonoskopię możemy wykryć wczesne zmiany przednowotworowe, gdy polipy, z których rozwija się rak jelita grubego, są jeszcze małe.
Wówczas usuwamy je, wysyłamy do badania histopatologicznego i w zależności od wyniku, lekarz zaleca kolejną kolonoskopię albo za 10 lat, albo wcześniej. Gdy pozwolimy polipom rozwijać się, możemy dopuścić do powolnego rozwoju raka jelita grubego, co trwa nawet 10-12 lat.
W Polsce ten nowotwór wykrywany jest zbyt późno - często w III lub IV stadium choroby, co stanowi ponad 65 proc. nowo zdiagnozowanych przypadków. Szacuje się, że w ciągu najbliższych 10 lat liczba chorych na raka jelita grubego wzrośnie do ok. 27 000. Aktualnie mamy ponad 19.000 nowych przypadków rocznie i 12 000 zgonów.
Więcej szczegółów na temat samej kampanii i materiały edukacyjne można znaleźć na podstronie https://europacolonpolska.pl/kampania-nie-miej-tego-gdzies/ Fundacji EuropaColon Polska.
Partnerem Kampanii jest firma Pierre Fabre Medicament. Patronat nad kampanią objęły: Polskie Towarzystwo Onkologii Klinicznej, Polskie Towarzystwo Onkologiczne, Polskie Towarzystwo Chirurgii Onkologicznej oraz Konsultant Krajowy w dziedzinie onkologii klinicznej.
Więcej informacji o Pikniki Naukowym można znaleźć na stronie https://pikniknaukowy.pl/.
Więcej informacji o Fundacji: https://europacolonpolska.pl/
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
ZOBACZ KOMENTARZE (0)