• PARTNER SERWISUpartner serwisu

Naukowcy odbudowali serce myszy po zawale. Zastosowali pionierską metodę regeneracji

Autor: oprac. PW • Źródło: PAP22 czerwca 2022 09:09

Naukowcy z University of Houston spowodowali, że serca myszy po zawale odzyskały niemal normalną zdolność do pompowania krwi, prawie bez żadnych blizn. Taki efekt naukowcy otrzymali nakłaniając komórki serca do podziału. W normalnych warunkach mniej niż 1 proc. komórek serca się dzieli, dlatego tak trudna jest jego regeneracja po zawale. Czy tą drogą będzie można naprawiać serca także u ludzi?

Serca myszy po zawale naukowcy zregenerowali zmuszając kardiomiocyty do podziału. Fot. AdobeStock (zdj. ilustracyjne)
  • Naukowcy z University of Houston na łamach "Journal of Cardiovascular Aging" donoszą o sukcesie pionierskiej metody naprawiania serca po zawale
  • W badaniach in vitro nakłonili kardiomiocyty (komórki mięśnia sercowego) myszy do podziałów
  • W  uszkodzonych w zawale mysich sercach kardiomiocyty szybko się namnażały
  • Serca w czasie miesiąca odzyskały niemal normalną zdolność do pompowania krwi, prawie bez żadnych blizn
  • Wynik badania budzi wielką nadzieję, bo w normalnych warunkach mniej niż 1 proc. komórek serca się dzieli, co prowadzi po zawale do trwałego spadku wydolności tego narządu

Tak naprawili serce. Zmusili kardiomiocyty do podziału

Naukowcy z University of Houston na łamach "Journal of Cardiovascular Aging" donoszą o sukcesie pionierskiej metody naprawiania serca po zawale.

W eksperymentach na myszach przetestowali działanie specjalnie zaprojektowanego, syntetycznego mRNA, które reguluje działanie wybranych genów.

Informują o dwóch sukcesach.

Po pierwsze, z użyciem dwóch tego typu cząsteczek działających w tandemie, w badaniach in vitro nakłonili kardiomiocyty (komórki mięśnia sercowego) myszy do podziałów. Po drugie, tymi samymi cząsteczkami naprawili uszkodzone zawałem serca gryzoni.

- Nikomu nie udało się osiągnąć tak znaczących rezultatów na tym polu i uważamy, że metodę tę prawdopodobnie będzie można wykorzystać u ludzi. Staramy się przemienić kardiomiocyty tak, aby bardziej przypominały komórki macierzyste zdolne do regeneracji i namnażania - mówi kierujący badaniami prof. Robert Schwartz.

W ciągu miesiąca serca się zregenerowały. "Prawie bez blizn"

- Kiedy oba czynniki transkrypcyjne zostały wprowadzone do uszkodzonych w zawale mysich serc, rezultat był uderzający. Odkryliśmy, że kardiomiocyty szybko się namnażały już w ciągu pierwszego dnia. Tymczasem serca w czasie miesiąca odzyskały niemal normalną zdolność do pompowania krwi, prawie bez żadnych blizn - opowiada prof. Bradley McConnell, współautor dokonania.

Użyte cząsteczki mają dodatkową, istotną zaletę - w czasie kilku dni się rozkładają i można je łatwo kontrolować, w przeciwieństwie do również testowanych już terapii genowych dostarczanych z pomocą wirusów.

Wyniki są tym ważniejsze, że w normalnych warunkach mniej niż 1 proc. komórek serca się dzieli. To dlatego, gdy narząd ten ulegnie uszkodzeniu, a część komórek obumrze, dochodzi zwykle do trwałego spadku jego wydolności.

- Większość ludzi umiera z tymi samymi kardiomiocytami, które mieli w pierwszym miesiącu życia - podkreśla członkini zespołu dr Siyu Xiao. Jeśli terapię da się zastosować u ludzi, będzie można to zmienić.

Więcej informacji: