KARDIOLOGIA

Terapie, profilaktyka, badania. Najnowsze doniesienia medyczne

  • PARTNER SERWISUpartner serwisu

Aplikacja mojeIKP z pierwszą pomocą. Ważne wskazówki w nagłych przypadkach

OPRAC. JKB • Źródło: PACJENT.GOV.PL, RYNEK ZDROWIA

Aplikacja mojeIKP z pierwszą pomocą. Ważne wskazówki w nagłych przypadkach
Aplikacja mojeIKP udostępnia instrukcję pierwszej pomocy. Fot. AdobeStock

W aplikacji mojeIKP pojawiła się nowa funkcjonalność, z której można skorzystać nawet bez logowania się w systemie. Pozwoli to na pomoc w przypadku nagłej sytuacji.

Dodano: 26 września 2022, 14:17 Aktualizacja: 26 września 2022, 18:45
  • Aplikacja mojeIKP regularnie się rozwija, czego dowodem może być nowa udostępniona funkcjonalność
  • Od teraz za pośrednictwem mojeIKP można znaleźć cenne wskazówki w przypadku nagłych wypadków i udzielania pierwszej pomocy
  • Zakładka "Pierwsza pomoc" jest dostępna w aplikacji nawet bez logowania się – zawarta instrukcja krok po kroku wyjaśnia, jak  udzielić pierwszej pomocy

Gdzie można znaleźć pomoc?

Jak informuje portal pacjent.gov.pl, na głównej stronie aplikacji mojeIKP znajduje się wejście do zakładki "Pierwsza pomoc" – można do niej zajrzeć bez konieczności logowania się. Z kolei po zalogowaniu się do aplikacji mojeIKP wejście do zakładki nt. pierwszej pomocy znajduje się na fioletowym banerze na górze "Pierwsza pomoc. Jak udzielić pomocy w nagłych sytuacjach".

Numer do pogotowia ratunkowego jest w zakładce "Ważne numery", dostępny jest również bez potrzeby logowania się.

Jak działa pierwsza pomoc:

  • należy wejść w pierwszą pomoc,
  • na głównej stronie na górze ukaże się napis: Udziel pierwszej pomocy,
  • jeśli masz przed sobą poszkodowanego i zależy Ci na szybkim udzieleniu pomocy, po prostu wykonuj kolejne działania,
  • należy też wskazywać stan poszkodowanego (czy jest przytomny, czy oddycha) i robić to, na co wskazuje aplikacja.

Z instrukcji można się dowiedzieć m.in. jak udrożnić drogi oddechowe, ułożyć kogoś w tzw. pozycji bezpiecznej (w której może oddychać i się nie zadławi), wykonać RKO (resuscytację krążeniowo-oddechową, czyli masaż serca i sztuczne oddychanie) – zarówno w przypadku dziecka, jak i dorosłego.

W razie potrzeby odpowiednim wykonaniu czynności ratowniczych pomoże także plik dźwiękowy "rytm masażu serca".

W trakcie wyświetlania pierwszej pomocy telefon będzie pozostawał z włączonym ekranem. Dzięki temu zachowany będzie dostęp do niezbędnych czynności przy udzielaniu pierwszej pomocy. Ekran zawsze możesz wygasić przyciskiem wyłączającym urządzenie – przypomina pacjent.gov.pl.

Konieczny opis sytuacji/wypadku

Z kolei w zakładce "Inne wypadki i zdarzenia" znajdują się opisy objawów i sytuacji oraz zalecenia, jak udzielić pierwszej pomocy. Można też zapoznać się z tymi opisami w wolnym czasie — dzięki temu w nagłej sytuacji każdy będzie lepiej przygotowany/a do udzielania pomocy.

W aplikacji znajdują się zasady udzielania pierwszej pomocy w następujących sytuacjach:

  • utraty przytomności
  • braku oddechu
  • bólu w klatce piersiowej
  • udaru
  • alergii
  • wypadku komunikacyjnego. 

Zamieszczone są także informacje, jak ułożyć kogoś w pozycji bocznej ustalonej (bezpiecznej) i wykonać chwyt Rauteka (stosowany, gdy trzeba poszkodowanego szybko ewakuować z miejsca zdarzenia, a on sam nie może się przemieszczać).

AED i rozmowa z dyspozytorem

Przy okazji portal pacjent.gov.pl przypomina, że defibrylator AED (automatyczny elektryczny defibrylator) to urządzenie, które rozpoznaje zaburzenia rytmu serca i podpowiada osobie ratującej, co ma zrobić. Można te urządzenia znaleźć w instytucjach publicznych, zakładach pracy, na dworcach, lotniskach, stacjach metra, niektórych stacjach benzynowych, w galeriach handlowych i biurowcach itp.

W aplikacji są też informacje, jak rozmawiać z dyspozytorem, o co spyta i jakie informacje należy mu przekazać. Wystarczy kliknąć strzałkę, by rozwinąć opis.

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

    POLECAMY W PORTALU