• GINEKOLOGIA I POŁOŻNICTWO

  • Start

Polka idzie do ginekologa, kiedy jest w ciąży

Autor: KL/Rynek Zdrowia • • 24 kwietnia 2019 17:17

Ponad 3 mln Polek chodzi do ginekologa rzadziej niż raz w roku lub wcale. Regularnie chodzi do ginekologa i wykonuje badania 57 proc. naszych rodaczek - wynika z badania przeprowadzonego przez instytut ARC Rynek i Opinia.

Polka idzie do ginekologa, kiedy jest w ciąży
Pierwszy raz Polka idzie do ginekologa, kiedy jest w ciąży - tak deklaruje 27 proc. ankietowanych. Fot. archiwum (zdj. ilustracyjne)

Pierwszy raz Polka idzie do ginekologa, kiedy jest w ciąży - tak deklaruje 27 proc. ankietowanych. Drugi powód to badania kontrolne - 22 proc. wskazań, a trzeci (14 proc.) - na równi - problemy z miesiączką lub choroba albo bolesne dolegliwości.

Te z pań, które nie chodzą regularnie do ginekologa mówią, że nie widzą takiej potrzeby (40 proc.), nie mają czasu (17 proc.) lub też wskazują na skrępowanie i strach przed wizytą (9 proc.), albo nie idą "z lenistwa" (7 proc. wskazań). 

Kobiety w wieku 55-65 lat są grupą, która najrzadziej bywa u ginekologa - 21 proc. z nich chodzi do specjalisty rzadziej niż raz na dwa lata.

Jak komentuje ten wynik prof. Jan Kotarski, prezes Polskiego Towarzystwa Ginekologii Onkologicznej sama wizyta jest postrzegana jaka stresująca i krępująca, dlatego tak wiele kobiet jej unika.

- Musimy edukować od najwcześniejszych lat, że wizyta u ginekologa jest normalnym i potrzebnym badaniem. Z wiekiem bowiem okazuje się, że coraz więcej kobiet unika lekarza, bo wstydzi się przed nim rozebrać - zaznacza ekspert. 

Z tych powodów by wspierać Polki w dbaniu o swoje zdrowie rusza kampania "W kobiecym interesie", której celem jest edukacja i zachęcanie Polek do regularnych badań ginekologicznych. 

Kampanię w maju br. zainauguruje pilotaż bezpłatnych konsultacji i badań ginekologicznych (cytologia i USG) pod hasłem "(Z)Badaj się w kobiecym interesie", w wybranych miastach województwa mazowieckiego. Na potrzeby kampanii, by wspierać Polki w dbaniu o swoje zdrowie, został specjalnie opracowany we współpracy z Polskim Towarzystwem Ginekologii Onkologicznej "Kalendarz badań ginekologicznych każdej Polki".

Inspiracją dla kampanii był raport Najwyższej Izby Kontroli pt. "Dostępność świadczeń ginekologiczno-położniczych finansowanych ze środków publicznych na terenach wiejskich. Lata 2016-2017" , który wskazał na brak równego dostępu do ambulatoryjnych świadczeń ginekologiczno-położniczych na terenach gmin wiejskich i miejsko-wiejskich, m.in. województwa mazowieckiego. Inicjatorem kampanii jest Gedeon Richter, firma specjalizująca się w ochronie zdrowia kobiet. 

Podczas kampanii specjalny mobilny gabinet ginekologiczny odwiedzi 8 miejscowości w północnej i wschodniej części województwa mazowieckiego, gdzie w weekendy przeprowadzane będą bezpłatne konsultacje lekarzy ginekologów oraz badania cytologiczne i USG. Województwo mazowieckie, w którym odbędą się badania, ma wg raportu NIK drugi najwyższy odsetek gmin bez poradni ginekologiczno-położniczych (61,8 proc.).

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum