• PARTNER SERWISUpartner serwisu

Pracownik rejestracji nie ma prawa odmówić wizyty u lekarza w dniu zgłoszenia

Autor: oprac. JPP • Źródło: Rzecznik Praw Pacjenta19 września 2022 07:17

Zasady wizyty u lekarza NFZ. Czy lekarz musi przyjąć pacjenta w dniu zgłoszenia? Kto może podejmować decyzję w tym zakresie? Reguły wyjaśnia Rzecznik Praw Pacjenta. - Nie ma prawa decydować o tym pracownik rejestracji – wskazuje na początek RPP

Pracownik rejestracji nie ma prawa odmówić wizyty u lekarza w dniu zgłoszenia
Pracownik rejestracji nie ma prawa odmówić wizyty u lekarza w dniu zgłoszenia Fot. AdobeStock
  • Czy lekarz rodzinny powinien przyjąć pacjenta w dniu zgłoszenia - to pytanie skierowano do Rzecznika Praw Pacjenta
  • RPP tłumaczy, kto jest decyzyjny w tym zakresie. - Nie ma prawa decydować o tym pracownik rejestracji – wskazuje na początek RPP
  • - Jedynym kryterium, które uzasadnia wizytę lekarskiej w dniu zgłoszenia jest stan zdrowia pacjenta. To lekarz rodzinny, decyduje o tym, czy ze względów medycznych konieczne jest udzielenie pacjentowi świadczenia zdrowotnego w dniu zgłoszenia do lekarza – wskazuje RPP.

Pracownik rejestracji nie ma prawa odmówić wizyty u lekarza w dniu zgłoszenia

Terminy wizyty w przychodni, brak kontaktu z lekarzem rodzinnym czy godziny pracy placówki podstawowej opieki zdrowotnej, to jedne z częściej zadawanych przez pacjentów pytań. Wiele wątpliwości w tym zakresie rozstrzyga biuro Rzecznika Praw Pacjenta.

RPP wyjaśnia między innymi czy lekarz powinien przyjąć pacjenta w dniu zgłoszenia? I kto decyduje o terminie wizyty.

- Jedynym kryterium, które uzasadnia wizytę lekarskiej w dniu zgłoszenia jest stan zdrowia pacjenta. To lekarz rodzinny, decyduje o tym, czy ze względów medycznych konieczne jest udzielenie pacjentowi świadczenia zdrowotnego w dniu zgłoszenia do lekarza. Nie ma prawa decydować o tym pracownik rejestracji – wskazuje RPP.

I dalej: pracownik rejestracji nie jest osobą, która udziela świadczeń zdrowotnych i nie może podejmować decyzji medycznych. Odpowiada on za sprawy organizacyjne placówki niezbędne do udzielenia pacjentowi świadczeń zdrowotnych.

 

Co zrobić, gdy pracownik rejestracji odmawia zapisania pacjenta do lekarza?

RPP podpowiada również, że w sytuacji, gdy pracownik rejestracji odmawia zapisania pacjenta na wizytę lekarską, należy w sprawie interweniować.

- Pacjenci w pierwszej kolejności pacjenci powinni zwrócić się do kierownika podmiotu leczniczego z prośbą o wyjaśnienia. Najlepiej jeśli zrobią to pisemnie ponieważ wtedy kierownik również powinien udzielić odpowiedzi na piśmie. Dobrze, aby kopia pisma została także przesłana do wiadomości Rzecznika Praw Pacjenta. Jeśli pacjent uzna, że udzielona odpowiedź kierownika placówki jest niewystarczająca, może zwrócić się do  właściwego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia. Pacjent może także skontaktować się z Rzecznikiem Praw Pacjenta – dodaje biuro RPP.

Dodajmy, że na wizytę do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej pacjenci mogą zapisać się osobiście, telefonicznie, za pośrednictwem osoby trzeciej.

- Jeżeli placówka dysponuje odpowiednim oprogramowaniem, można skorzystać też z zapisów drogą elektroniczną. Każdy ubezpieczony pacjent ma prawo zapisać się na wizytę w wybranym przez siebie podmiocie leczniczym, dowolnie wybranego dnia w godzinach pracy rejestracji. Natomiast przychodnie mają obowiązek zapewnić rejestrację pacjentów na podstawie zgłoszenia we wszystkich tych formach – czytamy na stronie RPP

Przychodnia POZ działa od poniedziałku do piątku, w godzinach 8:00 - 18:00. Wyjątkiem są dni ustawowo wolne od pracy.

- W przypadkach uzasadnionych stanem zdrowia pacjenta świadczenie lekarza rodzinnego powinno być udzielane w dniu zgłoszenia np. w domu pacjenta. Wizyta  odbywa się zgodnie z harmonogramem pracy lekarza. W innych przypadkach świadczenia zdrowotne są udzielane w terminie uzgodnionym z pacjentem – dodaje RPP.










Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum