• PARTNER SERWISUpartner serwisu

Kiszonki na zdrowie. Pełne antyoksydantów i probiotyków wzmocnią odporność jeszcze przed zimą

Autor: oprac. JKB • Źródło: pacjent.gov.pl, Rynek Zdrowia01 października 2022 20:00

Kiszonki z owoców i warzyw są źródłem antyoksydantów oraz probiotyków, które wzmacniają odporność. Są liczne powody, dla których warto spożywać kiszonki.

Kiszonki na zdrowie. Pełne antyoksydantów i probiotyków wzmocnią odporność jeszcze przed zimą
Kiszonki są pełne wartościowych probiotyków. Fot. AdobeStock
  • Ze względu na dużą dawkę antyoksydantów i probiotyków warto do codziennej diety wprowadzić kiszonki
  • Spożywając kiszonki można zwiększyć zawartość witamin C i E w organizmie, a także można poprawić działanie układu pokarmowego
  • Idealną porą na zrobienie kiszonek jest jesień, ze względu na duży wybór warzyw i owoców, ale tak naprawdę wiele warzyw można ukisić także przez całą zimę

Dlaczego warto jeść kiszonki?

Jak przypomina portal pacjent.gov.pl, kiszonki warto wprowadzić do codziennej diety – wszystko ze względu na sporą ilość antyoksydantów i probiotyków, ponieważ wpływają one za wzmocnienie odporności. Najważniejsze informacje:

  • antyoksydanty — minimalizują szkody spowodowane w organizmie przez wolne rodniki, które powstają m.in. przez stres, picie alkoholu, palenie papierosów, brak ruchu, i zwiększają ryzyko powstawania chorób,
  • probiotyki — pobudzają do działania naturalne mechanizmy odpornościowe organizmu.

Zalety jedzenia kiszonek:

  • zwiększenie zawartości witamin C i E w organizmie,
  • zaspokojenie głodu przy spożyciu małej liczby kalorii,
  • zwiększenie zawartości probiotyków w organizmie,
  • zapobieganie zaparciom,
  • wzmocnienie systemu odpornościowego,
  • poprawienie działania układu pokarmowego,
  • zapobieganie infekcjom wywołanym przez drobnoustroje, takie jak: pasożyty, wirusy i grzyby,
  • zwiększenie przyswajalność składników pokarmowych zawartych w owocach i warzywach,
  • uregulowany poziom cholesterolu, co zmniejszy ryzyko chorób cywilizacyjnych (kiszonki zmniejszają zły cholesterol i podnoszą dobry).

Co i kiedy można ukisić?

Portal wyjaśnił także szczegóły dotyczące owoców i warzyw, które można ukisić, a także okres, gdy należy to uczynić. Dotyczy to:

  • warzyw kapustnych, np. kapustę (pekińską, czerwoną, białą, włoską),
  • warzyw korzeniowych, np. buraki, marchew,
  • warzyw cebulowych, np. cebulę, por,
  • warzyw owocowych, np. cukinię, pomidorki koktajlowe, paprykę,
  • warzyw strączkowych, np. soję,
  • owoców, np. cytryny, jabłka, śliwki, gruszki.

Świetną porą na kiszenie jest jesień ze względu na duży wybór świeżych owoców i warzyw – oczywiście można kisić warzywa i owoce nie tylko jesienią. Oprócz ogórków wszystkie inne warzywa mogą być kiszone przez całą zimę.

W jaki sposób wykorzystać kiszonki w codziennej diecie?

Kiszonki można jeść na wiele różnych sposobów, ale koniecznie powinny być wprowadzone do codziennej diety. Przykładowe wykorzystanie kiszonek:

  • surówki,
  • sałatki,
  • na ciepło/zimno przetarte,
  • dodatek do obiadu,
  • risotto z kiszonkami,
  • kasza/ryż z kiszonkami na słodko/wytrawnie,
  • paprykarz z kiszonej papryki,
  • pasty do kanapek,
  • dodatek do jajek gotowanych, omletów, jajecznicy.

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum