• PARTNER SERWISUpartner serwisu
  • PARTNER SERWISUpartner serwisu

Eksperci: powstrzymajmy falę cukrzycy dietą i ćwiczeniami

Autor: PAP/Rynek Zdrowia • • 05 kwietnia 2016 17:24

Liczba chorych na cukrzycę będzie w Polsce szybko rosła, jeśli nie uda się powstrzymać epidemii otyłości - ostrzegali na konferencji prasowej eksperci z Instytutu Żywności i Żywienia (IŻŻ).

Eksperci: powstrzymajmy falę cukrzycy dietą i ćwiczeniami. Fot. Archiwum

Konferencja poprzedziła Światowy Dzień Zdrowia, obchodzony 7 kwietnia, który w tym roku skupia się na zagrożeniach związanych z szybkim rozprzestrzenianiem się cukrzycy na świecie.

Według najnowszych danych opublikowanych przez Komitet Zdrowia Publicznego PAN, w Polsce jest 2,73 mln chorych na cukrzycę, z czego 56 proc. stanowią kobiety. W roku 2015 w Europie chorych na cukrzycę było 59,8 miliona (9 proc. populacji). Szacuje się, że do roku 2040 odsetek ten wzrośnie do 11 proc. - chorych będzie ponad 71 milionów.

Pod względem występowania stanu przedcukrzycowego (upośledzonej tolerancjiglukozy) Polska zajmuje 4 miejsce w świecie (16,5 proc. populacji) - po Kuwejcie, Katarze i Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Jeśli utrzymają się dotychczasowe tendencje, do roku 2035 wyprzedzimy Arabów - mówili eksperci na konferencji.

- Cukrzyca typu 2 jest jednym z największych zagrożeń zdrowotnych naszych czasów. Przyczynia się do rozwoju innych chorób przewlekłych i powikłań - miażdżycy, choroby wieńcowej, zawału serca, udaru mózgu, utraty wzroku czy amputacji kończyn - mówił prof. Mirosław Jarosz, dyrektor IŻŻ.

- Najskuteczniejszym sposobem zapobiegania i leczenia cukrzycy jest prawidłowe żywienie oraz towarzysząca mu regularna aktywność fizyczna, ponieważ najważniejszym czynnikiem ryzyka zachorowania na cukrzycę jest otyłość - dodał profesor.

Koszty związane z cukrzycą to co najmniej 7 miliardów złotych rocznie, a każdy dodatkowy kilogram masy ciała zwiększa ryzyko kolejnego zachorowania.

Wciąż niewielu zdaje sobie sprawę, że nadmierna masa ciała to główny czynnik ryzyka zachorowania na cukrzycę. "- Trzeba uświadamiać Polaków, że unikając nadwagi i otyłości lub redukując nadmierną masę ciała najlepiej zabezpieczają się przed tą podstępną i trudną do leczenia chorobą. Jeśli nie uda się zahamować rozwoju epidemii otyłości, czeka nas znaczący wzrost zachorowani na cukrzycę oraz związanych z tym kosztów - mówił prof. Jarosz.

- Gdyby lekarze pierwszego kontaktu dodali do standardowego badania pomiary obwodu brzucha, wagi i wzrostu, nadwagę czy otyłość można by wykrywać, zanim pojawiłyby się niebezpieczne powikłania w rodzaju cukrzycy - zaznaczył prof. Jarosz.

Aby promować zdrowe odżywianie, IŻŻ opracował m.in. nową Piramidę Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej oraz aplikację Asystent Zdrowego Żywienia. Sprawdzonym pomysłem jest również trwający 12 tygodni program redukcji masy ciała dla otyłych pacjentów, prowadzony pod opieką lekarza, dietetyka, rehabilitanta i psychologa. Wprowadzony na małą skalę (dotychczas 29 edycji, do końca roku jeszcze 13), okazał się skuteczny - średni spadek masy ciała wyniósł 5 kilogramów.

Dlatego specjaliści z IŻŻ chcieliby jego wprowadzenia na skalę masową w podstawowej opiece zdrowotnej. Przy koszcie około 1200 złotych na osobę można by rocznie uzyskać wielotysięczną redukcję wydatków związanych z leczeniem cukrzycy i jej powikłań - poinformowała Hanna Stolińska-Fiedorowicz z IŻŻ.

W Polsce jest rekordowo dużo (około 5 milionów) osób ze stanem przedcukrzycowym. Można go wykryć za pomocą badań biochemicznych, mierząć poziom glukozy we krwi lub poziom glikowanej (związanej z glukozą)hemoglobiny. Zdrowa dieta i zdrowy styl życia mogłyby zapobiec rozwinięciu się choroby u wielu takich osób.

- Zbilansowana, niskokaloryczna dieta powinna zawierać pełnoziarniste produkty zbożowe, warzywa, owoce, produkty mleczne (najlepiej fermentowane, takie jak jogurt), chude mięso i tłuszcze roślinne. Trzeba wybierać produkty o niskim indeksie glikemicznym ( IG <55), unikać nasyconych kwasów tłuszczowych, cukru i soli, jeść niewiele, ale często, 4 do 5 razy dziennie - radzi Aleksandra Cichocka z IŻŻ.

Ważne są także ćwiczenia fizyczne, na przykład pływanie, nordic walking, jazda na rowerze, wchodzenie po schodach czy spacery (już 60 minut spaceru dziennie chroni od wielu chorób).

Więcej informacji o zdrowym żywieniu i zdrowym stylu życia można znaleźć na stronach internetowych www.zachowajrownowage.pl oraz www.izz.waw.pl

Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum